hij hem

hij hem
Nu in de winkel

vrijdag 2 november 2007

De beste Groningse boekverkoper van 2007 - tussenstand 6

* Waren er vorige week 400 stemmen uitgebracht: deze week zijn we al bijna bij de 800 (geldige) stemmen gekomen, mede dankzij opnieuw aandacht in het Dagblad van het Noorden en een bericht op de site van het Boekblad. De stemmen zijn geteld tot nu. Nog steeds komen er ook vele stemmen binnen zonder naam en adres van de afzender. Iedereen krijgt een retourmail, ook om lacunes aan te vullen.
* De campagnes worden verhevigd. Stuivertje verwisselen aan de top. Tineke Carolus uit Veendam heeft de koppositie overgenomen van Arnold J. Berkman. Daaronder is Toria Vinks dankzij een kleine campagne fiks gestegen op de lijst, evenals Flora de Jong en Eva de Vries.
* Campagnenieuws: uit Winsum kregen we het bericht dat er helemaal niet gefolderd wordt voor Arnold J.Berkman, zoals vorige week bericht werd.
* Ook deze week zijn er weer 'nieuwe' boekverkopers toegevoegd aan de lijst.
* Veel stemmers geven een motivatie. Ik heb daaruit een kleine bloemlezing samengesteld per boekverkoper (voor zover er commentaar gegeven werd). Dit weekend zal ik de commentaren aanvullen.
* Foto's van de boekhandelaren die nog zonder portret in de lijst staan, zal ik direct plaatsen. Dank voor de mensen die een portret hebben opgestuurd.
* Men kan nog stemmen tot 6 november (24.00 uur) voor de boekhandelaar die de Jacues den Haan-bokaal in handen krijgt.

De nieuwe tussenstand
Tineke Carolus (Carolus, Veendam)

-Ik vind haar een geweldig mens en ze heeft echt verstand van zaken!
-Ze weet heel veel, ze heeft een leuke sortering en bestellingen zijn binnen een paar dagen aanwezig. Bovendien is ze heel aardig.
-En, wat bijzonder is tegenwoordig, in haar boekhandel ben ik geen nummer. Het gevoel een lezende klant te zijn is belangrijk voor mij.
-Deze boekhandel is echt een aan winst voor veendam en met al haar akties en stunts zet ze het lezen weer wat meer op de kaart.
-Heeft altijd goede suggesties en helpt bovendien regionale illustratoren aan een platform door de tentoonstellingen boven haar uitgestalde boeken.
-Gelukkig durfde Tineke Carolus het een paar jaar geleden aan om een boekwinkel in Veendam te openen. Een échte. Eentje met sfeer, waar je gerust een uurt ongestoord kunt ronddwalen en snuffelen. Met een uitgebreid assortiment uitstekende en lollige kinderboeken en een speelgoedkist vol spannende dingen. Ze vestigt de aandacht op boeken die niet direct mainstream zijn en kent haar publiek. (...) Ze onthoudt wat je haar vertelt over je leesvoorkeuren, wat een prettig idee is voor vaste klanten. Kortom: Tineke for President! Of in elk geval for Beste Groningse Boekverkoper.

Arnold J. Berkman (De Slegte, Groningen)

-Een boekverkoper die veel voor zijn cliënten over heeft en alle moeite doet om het gezochte boek te vinden
-Hij heeft mij toch al diverse keren blij gemaakt met een bijzonder boek dat ik zocht.
-zijn kennis op antiquarisch gebied is enorm
-omdat hij actief, vriendelijk, hulpvaardig en informatief - kortom met niet aflatend enthousiasme - zijn werk doet, waaruit een brede kennis en grote liefde voor het boekenvak overkomt op de argeloze klant en boekverzamelaar.
-een vette pluim voor die man. Voor je het weet heb je de tas vol met boeken. En ook nog van die goede boeken.
-Zijn accuratesse,zijn service en vriendelijke behulpzaamheid en bovenal zijn assortiment hebben mij aangenaam verrast. Van al de boekenzaken die wij hebben bezocht viel vooral ook de overzichtelijkheid en netheid op. Ik ben bovendien bijzonder geslaagd,wat betreft mijn zoektocht naar het boek wat ik nodig had. Hij is de exponent van DE BESTE BOEKENVERKOPER !! en ik kies HEM.

Erik Kweksilber (Boekhandel Godert Walter, Groningen)

-met kop en schouders overal bovenuit
-Ik ben blij dat het nu ook eens hardop in het openbaar gezegd kan worden!
-onovertroffen in klantvriendelijkheid en hij lijkt altijd in een goed humeur
-eigenaar van de meest eigenzinnige en verrassende boekwinkel van Groningen. Weet waarschijnlijk niet eens wat een Top 100 is, en daarom vind je bij hem de opmerkelijkste boeken.
-vanwege zijn grote belezenheid en altijd vriendelijk onthaal in de winkel

Gelly Talsma (Athena's boekhandel / Van der Velde, Groningen)

-rijk aan boekgerelateerde initiatieven (lezingen, poëzieontbijt, concerten, sponsoring)
-gewoon de prettigste winkel met de aardigste mevrouw
-zonder meer de beste
-Gelly is een bijzondere en leuke vrouw met persoonlijke aandacht. Je hebt echt contact en dat is net dat stukje extra.
-Al sinds haar tijd bij boekhandel Berghuis in de Ebbingestraat koop ik boeken bij haar. Altijd zeer deskundig advies en hartelijk ontvangst.

Toria Vinks-Stunnenberg (De Groningse kinderboekwinkel, Groningen)

-Zij kent elk kinderboek en kan je zeer goed adviseren.
-Alles wat zij aanbeveelt is een schot in de roos!
-Nog voor Harry Potter een hype werd, wist zij al dat dit boek een succes zou worden!
-betrokken verkoopster,mijn kinderen zijn ook erg op haar gesteld / ondervinden veel steun van haar adviezen
-durft waar nodig buiten de geijkte succesnmmers te kijken, kan zich in de klantvraag verplaatsen, kortom, ze is zeer kundig en bovendien altijd aardig!!
Toen onze kinderen klein waren tipte ze Dribbel en toen ze groter waren Harry Potter, beide voor ze in Nederland bekend waren !!
-omdat ze mij weer aan het lezen heeft gekregen.

Marike Prummel (De wijde wereld, Groningen)

-Petje af voor deze dame!
-Zij is oprecht, enthousiast en weet heel veel informatie over de boeken in haar winkel te geven!
-behulpzaam en met zeer goede tips over boeken die ik beslist moet lezen of die een geweldig kado zouden zijn (en ze heeft steeds gelijk!)
-Ze kent mijn smaak, weet soms welk boek bij mij past voordat ik het zelf weet.
-Zij is zeer deskundig en een kei in het geven van persoonlijke adviezen. Een vrouw met hart voor haar zaak.
-omdat zij je ten eerste niet bespringt als je de toch kleine(re) winkel binnen stapt en je rustig kan rondkijken maar je wel uitnodigt vooral te vragen als je iets wilt weten. Verder geeft ze je goed advies en denkt op een leuke manier met je mee, geeft soms verrassende adviezen.

Elles Rauwerdink (De Slegte, Groningen)

-en ook nog de leukste!!
-enthousiasme, [Ik neem] vakkennis en intelligente humor [waar] bij deze verkoopster... Gepaard met een afwezigheid van opdringerigheid en vakmoeheid maken deze eigenschappen dat ik denk dat Elles zich de beste boekverkoopster zou mogen noemen.

Flora de Jong (Zolderman, Houwerzijl)

-accuraat, enthousiast, houdt ook echt van boeken
-Flora weet veel van de boeken die zij verkoopt en neemt uitgebreid de tijd voor haar klanten. Dat ze zelf in Houwerzijl een leesgroep leidt, voeg ik er graag aan toe.
-Haar tweedehandsboekwinkel in Houwerzijl is uniek in de provincie. Ze beschikt over een zeer uitgebreid assortiment boeken. Tevens is de winkel zeer sfeervol, ruim van opzet en Flora zal de klant altijd geduldig tegemoet treden.
-Zij is altijd heel behulpzaam en zoekt net zo lang totdat ze heeft wat ik wil hebben of totdat ze een antwoord kan geven.

Ilona Duits (Selexyz Scholtens, Groningen)

-je weet wel die aardige...
-Zij is een zeer belezen en enthousiaste boekverkoopster. 10 punten, wat mij betreft.
-op alle fronten de beste boekverkoper
-zeer toegewijde beheerster van de meest uitgebreide literatuurcollectie (inclusief poëzie) die in een Nederlandse boekhandel te vinden is. Durft ook dingen buiten de Top-100 om te doen.
-zelden iemand gezien met zoveel hart voor het boekenvak én voor de klant!
-Was voor mij altijd een stralend lichtbaken in de overweldigende hoeveelheid boeken die mij overrompelden als je haar winkel in liep. Gelukkig blijft ze mij ook van afstand via de achterflap van boeken (o.a. Agaath) stimulerend advies geven.

Eva de Vries ('t Boekenschuurtje, Warffum)

-zij is al 21 jaar bezig met boeken verkopen in de provicie groningen zo wel thuis(Warffum) als bij supermarkten in uithuizen, delfzijl, bedum, nu ook op internet
-Zij heeft met mij meegedacht om mijn verzameling te completeren. Ik heb hele goede ervaringen met haar manier van verkopen.
-Ze is een heel bevlogen mens met hart voor boeken, daarom geef ik graag mijn stem aan haar!!
-Zij is reuze enthousiast en na inmiddels 21 jaar ervaring een echte vakvrouw!

Nick ter Wal (De Slegte, Groningen)

-met stip op nummer één

Diana Vos (Boekhandel Godert Walter, Groningen)

-als zij iets aanraadt, dan geloof je haar meteen.
-Geen poespas. Erg aardig.
-omdat zij je altijd heel goed adviseert

Melanie Schaalma (Athena´s boekhandel, Van der Velde, Groningen)

-behulpzaam en vriendelijk

Marga Hiemstra (Kunst en Vliegwerk, Groningen)

-Ik ben verschrikkelijk blij met Marga Hiemstra en haar prachtige poetische oude winkel
-Ik heb maar 1 super kandidaat

Ingeborg van den Bovenkamp (De Groningse kinderboekwinkel, Groningen)

-Als je bij haar in de winkel komt ga je niet met lege handen naar huis.
-Ze vertelt met zo veel enthousiasme over de boeken

Els Willems (Athena´s boekhandel, Van der Velde, Groningen)

-aangenaam en bescheiden

Peter Stam (De Slegte, Groningen)

-Dit is mijn favoriete boekverkoper en ik stem dan ook alleen op hem
-Hij is een gezellige jongen en heel behulpzaam!
-omdat hij zelf ook zeer belezen is en altijd tijd heeft voor een grapje.
-Everytime I come to Groningen I drop by De Slegte and Peter invariably recommends the most interesting books.

Iemke Tijsma (Selexyz Scholtens, Groningen)

-je weet wel waarom
-Weet alles direct te vinden. Kent de zaak als zijn broekzak.
-Hij is zeer klantvriendelijk en heeft verstand van zaken.

Daan Nijman (Daan Nijman, Roden - nog steeds buiten mededinging)
in de culturele rimboe dichtbij Groningen zoiets opbouwen: petje af!

Michel de Vries (Antiquariaat Berger en De Vries, Groningen)
-moet een boekverkoper ook niet vooral innemend zijn?
-samen met Alie runt hij een heerlijk snuffelzaakje met vooral veel roulatie in het aanbod

Janneke Postma (Kunst en vliegwerk, Groningen)
-mooie zaak, aardige vrouw

Theo Butterhof (Antiquariaat Isis, Groningen)
-gedegen en succesvol verkoper

Margreet Bouwman (Selexyz Scholtens, Groningen)
-Margreet beschikt over een ruime ervaring, is zeer klantvriendelijk, heeft hart voor de zaak (en straalt dat ook uit); kortom: is een boekverkoopster in hart en nieren.
-omdat ze altijd goede kinderboeken voor mij uitkiest. Ze weet heel veel van kinderboeken.

Koen van Hees (De Slegte, Groningen)
Tonny Groenhuysen (Antiquariaat Timbuctoo, Groningen)
Marius van der Pas (Boomker boeken, Haren)
Koos van Dam (Selexyz Scholtens, Groningen)
Daan Wiers (Selexyz Scholtens, Groningen)
is altijd vriendelijk en behulpzaam

Wilma de Wit (De Slegte, Groningen)
Jan Addens (Read Shop, Stadskanaal)
leuke enthousiaste man

Rob Egan (Boomker Savenije, Groningen)
Jan Riemer (Riemer en Walinga, Groningen)
Lysbeth Belt (Antiquariaat Isis, Groningen)
Geert Postma (Postma antiquariaat, Groningen)
-een van de beste allround antiquaren van Nederland

Henk Boomker (Boomker, Haren)
-nu noodgedwongen in ruste, maar hij heeft daar een mooie zaak opgebouwd.

Alie Berger (Antiquariaat Berger en De Vries, Groningen)

Waarom deze actie?
Er zit geen enkele goede boekverkoper in de provincie Groningen, althans, niet volgens de nominaties die bekend zijn geworden voor de Albert Hogeveen-bokaal. Dat leek me wat vreemd.
Daarom de volgende oproep.
- Stuur de namen van je drie favoriete boekverkopers uit de provincie Groningen (en de naam van de boekhandel) op naar mij (c.peppelenbos(at)home.nl - vervang wat tussen haakjes staat door @). Nummer 1 krijgt drie punten, nummer 2, twee punten, nummer 3, 1 punt. Als je maar één naam instuurt, krijgt deze man/vrouw automatisch drie punten.
- De actie duurt tot 6 november.
- Elke week zal ik een tussenstand geven op mijn weblog.
- Vermeld wel je eigen naam en adres en e-mailadres. Inzendingen zonder adresgegeven worden niet meegeteld.
- De inzendingen worden anoniem behandeld.
- Iedereen mag een boekhandelaar nomineren (nog steeds).

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hm, allemaal vrouwen in de top 10 (of: "aan de top"). Toch een signaal aan de mannen, misschien.

coen zei

Arnold J. Berkman, Erik Kweksilber zijn toch mannen?! Maar je hebt gelijk: acht vrouwen, twee mannen in de top 10.