hij hem

hij hem
Nu in de winkel

donderdag 20 december 2007

Top 10 - 2007 (3) Jan Paul Schutten

Een van de leukste weblogs wordt geschreven door Jan Paul Schutten. Onlangs verscheen van hem Kinderen van Amsterdam. Hier is zijn top tien:

Een toptien van mij slaat nergens op. Overdag lees ik namelijk alleen maar non-fictie als research voor mijn eigen boeken. En ´s avonds voor het slapen lees ik behalve diezelfde non fictie alleen boeken van (bevriende) collega´s. Kinderboeken dus.

In mijn lijstje komen dus geen nobelprijs- of AKO-literatuurprijswinnaars voor. Vandaar een bizar lijstje, waar ik ook nog eens té bevriende collega´s (Zoals Bibi Dumon Tak en Edward van de Vendel) om objectiviteitsredenen uit heb gelaten:

1 Josja Pruis - Harm de Jonge. Onbetwist. Heel erg literair terwijl het nergens te moeilijk wordt voor kinderen. Als je dat kunt dan ben je écht goed.

2 Made in Italy - Giorgio Locatelli. Het beste kookboek ooit geschreven.
Prikt tientallen mythes over de Italiaanse keuken door.

3 Bezoek van Mister P - Veronica Hazelhoff. Een boek over reuma dat nergens zielig is, maar dat je van de eerste tot de laatste letter bij de keel grijpt.


4 Rotjongens - Bibi Dumon Tak. Probeer het maar eens door te bladeren en niet in ruk uit te willen lezen. Lukt je niet. Oh ja. Objectiviteit. Hm.
Vervang het dan maar door de Gebroeders Leeuwenhart van Astrid Lindgren.
Dat las ik dit jaar voor het eerst.

5 Oversteken - Marjolijn Hof. Ze won met haar debuut een gouden griffel.
Dit is haar tweede boek en nog beter.

6 Robin is verliefd - Sjoerd Kuyper. Briljant omdat het een boek is voor heel jonge kinderen terwijl het voor volwassenen minstens zo leuk is.

7 Jancis Robinson´s Wijncursus - Jancis Robinson. Wijnboeken hebben in
9.999 van de 10.000 keer een hoog nieuwe-kleren-van-de-keizer-gehalte of juist een quasi-lollige over-wijn-moet-je-niet-ouwehoeren-dat-moet-je-gewoon-drinken-toon. Dit boek legt precies uit wat je echt moet weten om nog meer van wijn te genieten.

8 Rembrandt - Michiel Roscam Abbing. Een schitterend boek met daarin facsimiles van originele archiefstukken, zoals een testament, brieven en doopaktes. Zo kun je een boek ook uitgeven. Met lef en liefde.

9 Man en Muis - Paul Biegel. Heb ik dit jaar lekker helemaal niet gelezen. Maar ik wil het gewoon nog een keer onder de aandacht brengen omdat het zo´n geweldig en belangrijk boek is.


10 Een miljoen vlinders - Edward van de Vendel en Carll Cneut. Fuck objectiviteit. Prachtig prentenboek, alleen al om de illustraties van Carl.

Geen opmerkingen: