hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zaterdag 2 februari 2008

Achterflapfoto: to bril or not to bril

Morgen maakt Jerry Vinke een portret van me voor de achterkant van de roman Victorie die in juni bij de Arbeiderspers gaat verschijnen. Je let er eigenlijk nooit zo op, achterflapfoto's, en de meesten zijn inderdaad ook niet meer dan veredelde pasfotootjes. Soms springt een foto ertussenuit. Jan Wolkers had altijd bijzondere foto's achterop zijn romans, met dode hazen in zijn handen bijvoorbeeld. Willem Jan Otten heeft een intrigerende achterop Specht en zoon met zijn voeten in het zeewater. En ook de foto van Peter Middendorp achterop Noordeloos, tegen een desolaat Gronings (?) landschap gefotografeerd behoort tot mijn favorieten. Op al die foto's staat de auteur met zijn hele lichaam op de foto. Niet alleen het koppie dus en daar is in mijn geval ook veel voor te zeggen.
De laatste tijd draag ik ook nog een bril (dat haalt het hele gezicht omhoog). Na tien jaar mijn bril alleen bij tv-kijken en autorijden (wat ik alweer tien jaar niet doe) op te hebben, werd ik steeds moeier overdag. Vaak zo moe dat ik overdag een dutje van een uur deed. 'Misschien moet je de bril de hele dag ophebben,' zei de aardige man van de Pearle. En verdomd, sindsdien geen middagdutjes meer.
De oude bril was echter behoorlijk vorige eeuw. En onlangs heb ik alle brillen van de Pearle opgehad en heeft Doeke er twee uitgekozen onder het goedkeurend oog van die Pearlemeneer.
De vraag is nu: moet de bril op voor het portret achterop. En zo ja, welke. Hieronder vier koppen op een rijtje:
a zonder
b oude bril
c nieuwe bril 1
d nieuwe bril 2

May i have your votes, please?



14 opmerkingen:

Anoniem zei

Voor de foto op de achterflap, zou ik zeker voor keuze A ('zonder') gaan. Niet dat die brillen je niet goed staan, maar zonder is gewoon beter. Ik ken je eigenlijk alleen maar zonder bril. Misschien is dat het? Mocht je toch mét bril gefotografeerd willen worden (niet doen! niet doen!), kies dan voor keuze C ('nieuwe bril 1').

'Victorie' vind ik, eerlijk gezegd, niet meteen een heel pakkende titel. Ik weet trouwens niet waar de roman over gaat, maar is er ook nog een mogelijkheid om hier over de stemmen? :-)

coen zei

Dank. Ik denk niet dat 'Victorie' nog veranderd gaat worden. ('Pielen op een bed narcissen' misschien?)('Buiten is het rumoerig')

Anoniem zei

Qua (geen) brillen ben ik het met Bart eens. Zonder! Zeker niet B (nerd) of D (veel te trendy). Zonder. A.
Marjan

Anoniem zei

C. Of geen bril. In ieder geval niet je oude bril en ook niet die met wat eruit ziet als getinte glazen.

Anoniem zei

De nieuwe bril voegt wel iets toe, geeft een beetje meer pit. De bril staat je echt goed. Ik zou een foto zonder en met (nieuwe) bril laten schieten en dan kiezen. Dat zou dan ook weer per stemming kunnen op je blog. Dat is mijn opinie.

glas

coen zei

De meneer van de Pearle was voor D en mijn vader en moeder waren voor C.

coen zei

@ Marjan: en je wilde zeggen: trendy past niet bij jou? :-(
@ Ted: ik heb geen getinte glazen. Dat zou wat al te trendy zijn voor mij.
@ Glas: als het mag van Jerry en mijn redacteur, dan is dat een optie.

Anoniem zei

Hier lijkt jan Wolkers een bril te hebben:
http://www.volkskrantblog.nl/pub/mm/2007/10/1193604066.12621.jpg

Zolang zich dat effect niet voordoet zou ik a.) kiezen;-)

Eventueel C.
Graag gedaan,
Witlof

Anoniem zei

Zo blijkt maar weer: ouders hebben altijd een betere kijk op dit soort dingen. Je hebt geen Pearlemeneren, C&A-vrouwen of Hemameisjes nodig.

Ik hoop, dat er straks een nieuwe stemronde komt voor de 'echte' foto.

Anoniem zei

Ik heb altijd begrepen
dat als je een rond hoofd hebt, een hoekige bril het beste is,
en als je een hoekig hoofd hebt, een ronde bril veel beter is.

(Mooi gedicht, niet?)

coen zei

@ Witlof: zo'n Wolkersgezicht hoop ik pas over dertig jaar te hebben.
@ Bart: mijn Pearlemeneer was heel aardig en deskundig! Zou zo weer een bril kopen.
@ Gerb: vind het wel een beetje een kort gedicht. En heb ik nu een hoekig gezicht of een rond gezicht? Ik zou zelf zeggen: rond.

Anoniem zei

Absoluut zonder. Mogen we ook stemmen voor een kledingstuk? Minstens zo belangrijk is de tekst op de achterflap! En maak ik uit het woord 'achterflap' op dat je roman in paperback wordt uitgebracht? Wat een vragen weer.

Anoniem zei

Maar Coen, natuurlijk niet! Maar over een half jaar ben je zat van bril D, vooral omdat iedereen hem draagt. En bijna altijd enge mensen.
Marjan

Anoniem zei

Coen, ik zou zeker gaan voor nieuwe bril 1. Hij staat je gewoon goed en nu je dan toch definitief het brilloze tijdperk achter je laat, lijkt het een beetje stom ijdel om zónder bril op je boek te prijken. Nieuwe bril 2 is ook mooi, maar een beetje te Giphartiaans.