hij hem

hij hem
Nu in de winkel

maandag 14 juli 2008

De subsidiekunstenaars

Laten we ons er niet te druk over maken. Onlangs presenteerde wethouder Dijkstra de nieuwe cultuurnota voor de stad Groningen. De letteren kunnen op geen enkele structurele subsidie rekenen. Dan kunnen er boeken verschijnen als Arcadia der Poëten tot je een ons weegt, maar de literatuur kunnen we wel blijven afschepen met jaarlijkse fooien uit de incidentenpot. (Anton Scheepstra bij zijn toespraak bij de presentatie van het boek van Herman Sandman: 'Zijn er ook politici?' (Iedereen kijkt rond, maar er is inderdaad niemand.) 'Ja, als je ze geen boek overhandigt, vinden ze het niet de moeite waard om te komen.')

Andere grote instellingen krijgen wel geld, maar iets minder dan de kunstraad adviseerde. Reden voor Noorderzon, Noorderslag, Noorderlicht, Jonge Hartenfestival, Vera, Liga 68 en Filmtheater Images. Iedereen mag protesteren natuurlijk: maar zo'n manifestatie als Noorderlicht, je hangt elk jaar een paar fotootjes op in de stad (afwisselend in Groningen en Leeuwarden): moet dat tonnen kosten? De stichting zit ook nog eens in een peperduur pand en kreeg niet lang geleden nog een ton extra om de tekorten aan te zuiveren. En dan zeuren om dat beetje geld minder waar veel literaire organisaties dolblij mee zouden zijn.

(Op het eind van dit filmpje van RTV Noord zie je nog beelden van de Inburgeringscursus Groningen op Noorderzon -wij kregen overigens geen subsidie- met Peter en ik als kassameisjes.)

7 opmerkingen:

Anoniem zei

"Je hangt elk jaar een paar fotootjes op in de stad (afwisselend in Groningen en Leeuwarden): moet dat tonnen kosten?"

Ho ho: Noorderlicht is met recht een internationaal aansprekende fotomanifestatie. Het selecteren van foto's uit het overweldigende binnen- en buitenlandse aanbod is geen sinecure zoals jij doet voorkomen.

Dat Noorderlicht er steeds weer in slaagt om geld los te praten, is mede te danken aan de lobbykwaliteiten van directeur Ton Broekhuis, bijgenaamd de Lispeltuut. Het is nog steeds een raadsel waarom literair Groningen er niet in slaagt de lokale subsidieverstrekkers met argumenten over de brug te praten. Ergo: zijn er eigenlijk wel argumenten?

coen zei

Daar kan ik tegenover zetten dat Dichters in de Prinsentuin met recht een nationaal aansprekend festival is. De keuze die gemaakt moet worden uit het overstelpende aanbod is ook geen sinecure. Alleen zitten de organisatoren thuis, moeten ze zelf de bundels aanschaffen op eigen kosten naar andere festivals gaan etc.

Dat iemand als Roos Custers te weinig lobbykwaliteiten heeft waag ik te betwijfelen. Ze heeft in ieder geval geen eigen pand ter beschikking. Niet eens een eigen kamer ergens. En er echt van leven kan ze ook niet (echt niet). En toch weet ze jaarlijks een driedaags festival uit de grond te stampen waar men in de rest van Nederland jaloers op is.

Dat er te weinig argumenten zouden zijn, lijkt me een gotspe. Die zijn niet anders dan die van andere kunstfestivals. Alleen bij de letteren denkt men altijd dat het op een koopje kan. We zouden verdorie gewoon eens moeten ophouden met die activiteiten. Purgatorium der Poëten.

Anoniem zei

Literair Groningen kan niet blijven volstaan met de al eerder geuite vaststelling dat het 'niet op een koopje kan'.

De vraag is eerder waarom er er in Groningen literaire festivals georganiseerd moeten worden. Wordt Groningen er aantoonbaar interessant van als er, pakweg, 500 mensen afkomen op zestig optredende dichters waarvan er nog geen dertig iets literair origineels, toevoegends, verheffends, interessants, bijzonders* te melden hebben (* = doorhalen wat niet van toepassing is)?

Niets ten nadele van Roos Custers. Het gaat er om dat er in Groningen, alle bijeenkomsten ten spijt, geen mensen zijn die de geldverstrekkers op andere gedachten kunnen brengen. Los van anderhalf artikel in Dagblad van het Noorden is er geen enkel debat geweest over het uitblijven van steun.

coen zei

Ja. Groningen wordt er aantoonbaar anders door. Daar is onlangs nog een dik boek over geschreven. Heeft men geen literaire cultuur, dan wordt Groningen een plaatsje in de provincie, zoals Emmen (waar ze meen ik ook al het literatuurfestival om zeep hebben geholpen). Met alle respect voor de huidige dorpsdichter overigens.

Er komen echter zo'n duizend man af op Dichters in de Prinsentuin. Jouw oordeel over de kwaliteit van die dichters deel ik niet. De dichters mogen bovendien van mij ook gewoon amuserend zijn.

Het uitblijven van een publiek debat over deze zaak heeft vooral met de ongeletterdheid te maken van de hedendaagse politici.

De vraag die jij stelt over de noodzaak van een literair festival is (los van het feit dat je mij daarmee wilt stangen) weinig relevant. Die zou je aan elk cultureel evenment kunnen stellen. En bij elk festival (ook Noorderlicht) is het antwoord: ja het is jammer dat zo'n festival verdwijnt.

Ik zie elk jaar in de Prinsentuin dichters die ik nog nooit heb gehoord. Dichters die mij verrassen. Dichters die mij inspireren. En ik ben maar wat blij dat zo'n festival bij mij om de hoek plaatsvindt.

Kortsluiting zei

Heren, trap toch niet in de val van "verdeel en heers" - al betreft het hier de doortrapte financiële variant "verdeel niet en heers".

coen zei

Dat ligt waarschijnlijk aan mijn opmerking over Noorderlicht. Het gaat mij er niet om dat ik dat festival iets misgun. Ik gun echter schrijvers ook wat.

Anoniem zei

Naar mijn mening staart 'men' zich een beetje dood op een van de vele mogelijke subsidiënten, de gemeente Groningen in dit geval. Terwijl er zo veel andere mogelijke subsidiegevers en sponsoren zijn.