Enkele citaten:
Het werk verdient zeker een compliment voor de slimme wijze waarop Peppelenbos homo-elementen weet te verwerken in een boek dat verder het grootst mogelijke publiek probeert te bespelen (...).'
En de laatste alinea neem ik maar even helemaal over.
Maar verder is Victorie vooral een trendy, gelikt werkje. Herkenbaar, maar niet verrassend, is zijn schets van een Nederland in shock na de moord op Pim Fortuyn. Meedogenloos, maar niet nieuw, is zijn beschrijving van een volk dat haar betrokkenheid toont met een berg bloemen, kaartjes, pluchen beesten en een hoop radicale uitspraken. En net op tijd, vóórdat de roman zó actueel wordt dat hij over twee jaar al achterhaald is, verandert Victorie zichzelf tot een kijkje in de zieke geest van de moordenaar: opnieuw louter beschrijvend en weinig ontmaskerend, maar wel gelikt en er vooral op uit de lezer alleen door middel van een slinks gebruik van herkenbaarheid te veroveren. Dezelfde manier dus waarop volksmenners ons proberen te verleiden.
Vergis ik me, of is die laatste zin wel een heel forse belediging?
6 opmerkingen:
'Trendy, slinks, gelikt' - De Gay Krant. Een mooie blurb voor de herdruk, me dunkt.
Ik denk er nog even over na. Het zijn woorden die mij wegjagen bij boeken.
Misschien kun je er een mooie quote van maken: "Het werk verdient zeker een compliment... verder is VICTORIE vooral... trendy... herkenbaar... meedogenloos... en net op tijd."
Ja, dat meedogenloos is vooral mooi. Dat trendy haal ik eruit:
"Het werk verdient zeker een compliment... verder is VICTORIE vooral... herkenbaar... meedogenloos... en net op tijd."
Of:
"herkenbaar... meedogenloos... en net op tijd"
Als ik het goed begrijp is de heer Wollrabe vooral tegen herkenbaarheid. Hij houdt dus gewoon van experimenteel proza en poëzie - mits daar 'homo-elementen in zijn verwerkt' waarschijnlijk.
Een reactie posten