hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zaterdag 22 november 2008

Martin Ros: de hoogtepunten van 22 november


De Oranjes stinken, Littell baggert over lijken en nog eenmaal het incident in Eindhoven, kortom: alle hoogtepunten van Martin Ros op radio Selexyz.

Jonathan Littel - De welwillenden
- Dat is dus het boek dat in 1906 verscheen in Frankrijk, je dacht ja, zo'n boek, een boek van duizend bladzijden Selexyzpresentator: 2006, ja. over één onderwerp?
- Ik vind er niet omheen kunnen. Dan houden de mensen ook niet zo'n vieze smaak in de mond. Ja, ik kan het ook niet helpen als ze zeggen wat heb je voor slecht boek. Die boeken verschijnen toch? Bij de Arbeiderspers. Voor, heel goedkoop ook [€39,95, cp], dus je kunt het boek het is een soort boek waarschijnlijk proberen ze eenzelfde succes te bereiken als in Frankrijk, maar ik weet niet of het lukt. Het is namelijk, ik heb het helemaal uitgelezen, je doet er menig avond over natuurlijk, dus ook als het gedrukt is, per bladzijde alles vol op 600 milimeter, dus 't is echt een hijs om het door te lezen. Maar ik moet je dus zeggen, mijn mening hierover, als je die ronduit vraagt, is dat ik toch niet zo positief ben.
- Het is bedoeld om herrie te schoppen. Het is namelijk een buitengewoon villein, gemeen, sarcastisch boek.
- Het is dus, het vernaaiende zou ik haast zeggen van dat boek, dat het je meesleept hè. Selexyzpresentator: Hoe komt het? Hoe komt het dat het meeslepend is? Nee, maar hoe komt het dat het meesle... omdat zoals die het beschrijft! Selexyzpresentator: Het is goed geschreven? Ja, het is ongelooflijk goed geschreven.
- Dit boek is om te huilen; hij baggert rond over die lijken.
- Selexyzpresentator: Hoe komt het dat deze schrijver, want het is een Amerikaan van Russisch, joodse... Nee, het is geen Amerikaan hoor, het is een Fransman, ja. Selexyzpresentator: Ja, toch, want hij is in het Engels gedebuteerd geloof ik. Dat zal wel, nee, dit is zijn debuut hè. Dan heb ik het helemaal verkeerd van de uitgever, die zegt dit is zijn debuut. Hij is het, gewoon, er is ook een misdaadschrijver Littell die is ook bekend in Selexyzpresentator: Ja, dat is zijn vader hè Dat denk jij, dat is niet zo! Selexyzpresentator: Niet? Dan heb ik foute bronnen geraadpleegd. Dat zijn foute bronnen. Hij heeft vijf jaar lang aan dit boek gewerkt; hij heeft het naar boven gebaggerd.
- Selexyzpresentator: Deze hoofdpersoon, die ouwe, die komt ook aan het Oostfront dus. In Rusland? Die komt aan het Oostfront. Die, hij beleeft daar ook... hij komt ook zijn zuster nog tegen, daar gaat hij onmiddellijk mee te bed, eerst alleen nog maar in haar gat, maar later het hele erge.
- Wat moet ik er van zeggen? Het ziet er prachtig uit. Het is door de Arbeiderspers met veel zorg uitgegeven. Ze denken: we hebben hier een voltreffer, want het zet de mensen, want die blijven geïnteresseerd in het Derde Rijk, hè, dat weet je, daar wordt nog altijd het meest over verkocht, het Derde Rijk, Hitler die willen ze zien met zijn snor, nooit Churchill of Stalin of Roosevelt of De Gaulle, altijd Hitler! Er gaat ondanks al zijn ellende die hij heeft verspreid veel stigma, veel beneveling van hem uit. En daarom hebben ze dit boek met een prachtig omslag gebracht.


Cees Fasseur - Juliana en Bernhard
- Selexyzpresentator: Bent u republikein? Het drama, nou nee, het drama, nou republikein, ik moet zeggen: waar komen die Oranjes vandaan? In 1815 werden ze ineens koning. Dat had iedereen kunnen worden. Omdat ze stadhouder zijn geweest? Ze hebben nog geheuld met Napoleon ook. Er deugde niets van. Het is doordrenkt met misdadigers, je hebt gezien recent, één van die prinsessen die te bed ging met een gangster. Het, nou ja, ze stinken in ieder geval. Maar er zijn ook welluidende dingen. Ik vind dat Claus wel goeie dingen heeft en al die prinsesjes wil ik niet door de drek halen. Ik zeg er dus niks lelijks van, maar je kan ook zonder.
- En die ingevingen gaf ze (Greet Hofmans) door aan de koningin Selexyzpresentator: Juliana. die dat geloofde, want die zat met dat laatste kind, dat weet je, Margriet, vreselijk te tobben over die ziekte aan haar ogen. [Ros bedoelt waarschijnlijk prinses Marijke, later Christina, cp.]


Ton van Reen - Verzameld prozawerk-
- Hij [Ton van Reen, cp] heeft een hele Afrikaanse bibliotheek opgericht! Hij heeft ook een aangenomen dochtertje, zo zwart als roet. Hij houdt daarvan.


Ros komt even terug op het Eindhovenincident.
Selexyzpresentator: Ja, dat hebben verschillende mensen gezien, denk ik. Stond een juffrouw alsmaar aan mijn jasje te trekken. Schiet toch op, ga toch weg, enzovoort. Kom ik daarvoor? Helemaal naar Eindhoven, Ze hebben mij toch niet als nul daarheen gehaald? Dan hadden ze zo'n nul uit Eindhoven moeten vragen! Nee, om daar een rede te houden. Nou, en een rede houden kan ik hoor. Dan lig je stuiptrekkend op tafel te luisteren. Echt waar, zo is het.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Niet alleen Wikipedia, maar ook bijvoorbeeld NRC Boeken heeft het over een eerder boek van Littell: Bad Voltage. Je kunt het zelfs kopen.

Verder zeggen zowel The New York Times als The Guardian dat thrillerschrijver Robert Litell Jonathans vader is.

Interessant, waarom zou de uitgever Martin Ros iets anders op de mouw willen spelden?

Anoniem zei

Ik kan blaski van harte aanraden om het gehele oeuvre over Ros eens te lezen, hier op Literatuurlog. Veel word je dan duidelijk.

Off topic: Coen, je wordt besproken op Gipharts weblog. Erg leuk stukje.

coen zei

@ blaski: trek je conclusies :-) de presentator wist er meer van.
@ marjan: ja, stond donderdag zo in de Volkskrant (ook nog met de titel Victorie!).