hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zondag 14 december 2008

Martin Ros: de hoogtepunten van 13 december


Ietwat later dan iedereen gewend is, maar daar is hij dan toch de rubriek met alle hoogtepunten van Martin Ros op radio Selexyz.

Roger Moore - Voor altijd James Bond
- Die was op de televisie. Daar zag ik hem bij het grote duo [Pauw en Witteman, cp] ja die knielden bijna voor hem neer. 't Is een eenvoudige 't is een eenvoudige filmacteur, is vier keer getrouwd geweest, dat knaagt ook aan zijn leven, denk ik, maar in ieder geval, hij is wel een zekere humor, hè. Ik heb dus meteen die herinneringen gekocht, die liggen hier in de winkel, maar 't is, 't verschilt niet van andere boeken van filmacteurs, hè. Het is napraterij. Waarschijnlijk heeft iemand anders het geschreven, of zo. De humor is heel Selexyzpresentator: Op de kaft staat Owen, ene Owen als co-auteur. ooooh nou ja Roger Moore: het lijkt meer dan het is.
- Ik verzamel alles over James Bond. Ik vind het een van de schitterendste films die ooit vertoond is, dat weet je. Daar heeft hij aardig in gespeeld.
- Het valt mij wat tegen. Ik greep er enorm naar, ik dacht: dit is leuk, maar het is een beetje, hij vertelt alleen een paar leuke dingen hè. Hij heeft aan die film meegedaan, ik weet niet of je je dat herinnert, die James Bond-film, waarin hij zich redt door over de koppen van alligeetors dus dus krokodillen heen te springen, die liggen in het water. Hij springt van kop tot kop. Een van alligeetors pakt hem bij zijn been, maar dat is net goed. En dan vertelt hij hoe dat gegaan is, hè. Dat is echt zo gegaan.


Dirkje Kuik - München '38
- Dat is Dirkje Kuik. Is een paar jaar geleden gestorven [om iets preciezer te zijn: in maart dit jaar]. Het is natuurlijk een enorme figuur geweest, hè. Vooral dat ze vrouw geworden is. Het was een, het was William Kuik. Zo heb ik hem leren kennen als redacteur van Maatstaf. Hij was altijd nogal nukkig, narrig, zat altijd met drank in de weg enzovoort en hij zat toen al, ook door zijn vriendin Lonneke, te dwepen met het vrouw willen worden. Dat is ie ook geworden. Hij is geholpen, hij is vrouw geworden en heeft toen een paar jaar als vrouw geleefd en daar ook een boek over geschreven dat is heel interessant.
- [Na voorlezen fragment] Dat is echt de lawaaitaal van Mensje Selexyzpresentator: Dirkje. eh Dirkje.
- Ja, je moet van hem houden. Ik hou van hem. Selexyzpresentator: Heeft u meer boeken van hem/haar gelezen? Want ik vraag me af, in '79 is hij verbouwd, zeg maar, van man tot vrouw. Zie je dat ook terug in zijn schrijfstijl? Onder invloed van hormonen of... Ja, natuurlijk [waarna enkele zinnen volgen die niet op de vraag ingaan,cp]. Selexyzpresentator: Nou, Dirkje Kuit [!], München '38, essays.


Kishore Mahbubani - De eeuw van Azië
- Dit zijn boeken die moeder de vrouw waarschijnlijk laat liggen, want die kiest meestal wat anders, maar misschien leest ze dit ook wel.
- Maar Mumbai is een heel welvarende stad met enorm veel geleerden. Die Chin... die Indiërs d'r lopen vijf- zesentwintig jaar, die weten net zo veel als een professor in Utr... in eh Amerika.
- [De Selexyzpresentator brengt wat kritiek in van staatssecretaris Timmermans tegen dit boek] Ja, dat is een hele kleine onbeduidende figuur, die Timmermans. Die zit daar in Brussel een beetje te rommelen. Een PvdA-er die nu zijn mond opendoet, net als Bos die zei 'Er komt geen crisis, maak je geen drukte.' Nu is ie er en nu zegt ie 't is de grootste crisis sinds het begin van de middeleeuwen. Geloof die mensen niet.


Bernard Wasserstein - Barbarij en beschaving
- Ik heb dit boek verslonden, ook in de nacht, het vroor, dus je kon toch nauwelijks buiten spelen.
- De wereldgeschiedenis voltrekt zich anders. geloof mij maar.

Geen opmerkingen: