hij hem

hij hem
Nu in de winkel

woensdag 17 december 2008

NHL: Kerstpakket (1)


kerstpakket
Originally uploaded by m@@ike
Kerstpakket

Op het moment dat ik dit schrijf, is het begin november en een lichte stress begint zich al meester van mij te maken: de angst voor het kerstpakket. Het duurt nog een tijdje, maar het kerstpakket is het moment van de waarheid. Pas dan weet je hoe het er met de school voorstaat.
Ik zit al zo lang op deze school dat de wok met inhoud al twee keer langs is geweest. De eerste keer betrof het een gietijzeren wok, die zo loodzwaar was dat we vele collega’s die we nog vlak voor de kerstvakantie hebben uitgezwaaid, daarna nooit meer hebben teruggezien; waarschijnlijk zijn ze ergens onderweg gestrand in de berm, met de wok weggezakt in de bodem of zijn ze met wok en al door het ijs gezakt.
Vorig jaar kregen we een nieuwe wok. Ik had mijn oude wok net gedumpt en omdat de ondergrondse vuilcontainer helemaal leeg was, maakte dat een voorwerelds geluid. Iets oerknallerigs. De nieuwe wok was veel lichter en pas nadat mijn zus na haar Chinese reis aan mij leerde hoe ik dat ding moest gebruiken, ben ik een enthousiast wokker geworden. Ik heb laatst begrepen dat daar ook iets treurigs aan zit. Een collega van de universiteit belde me laatst onder het wokken. Toen hij hoorde waarom ik geen tijd had, zei hij: ‘Wokken? Oh ja, je bent een man alleen.’
Dit jaar zal het dus geen wok worden. Waarschijnlijk zal er geen luxe pakket uitgedeeld worden. De NHL moet namelijk bezuinigen. Onze nieuwbouw valt enkele tientallen miljoenen te duur uit. Daar kunnen wij als docenten niks aan doen – we hebben meer studenten dan ooit. Maar je zult zien dat er vast iets lulligs aan staat te komen met kerst. Ik zit al zo lang op deze school dat dit niet de eerste bezuiniging is. Bij de vorige bezuiniging kregen we allemaal een fles wijn in een houten kistje dat je ook als vogelhuisje kon gebruiken. Op de afdeling Beeldende Vakken zijn daar toen heel creatieve en obscene varianten op gemaakt, geschikt voor hele vreemde vogels. Een hele foute keuze van het bestuur destijds. Juist in tijden van bezuinigingen moet je een loodzware wok meegeven.

Coen Peppelenbos

(Geschreven voor het Alumniblad van de NHL, maar volgens mij is het blad nog niet uit)

3 opmerkingen:

Anoniem zei

maar wat een lieve foto van de kat en de hond !

Mark van Leeuwen zei

leuk.... ik krijg thee & koffie + 2 mokken!!

coen zei

Daar konden we ook voor kiezen.