hij hem

hij hem
Nu in de winkel

donderdag 8 januari 2009

Nederland leest Oeroeg

Waar ze dat stelletje oude mavo-docenten vandaan hebben gehaald weet ik niet, maar feit is dat Oeroeg van Hella S. Haasse in het najaar het gratis boek wordt dat bibliotheken mogen weggeven aan wie maar wil.
Oeroeg, in 1948 al verspreid als Boekenweekgeschenk in een oplage van 145.000 exemplaren. Uitgegeven destijds door het CPNB, en nu opnieuw. Recycling.


Oeroeg, het boek dat in 2006 aan de 46e druk toe was. Waarvan alleen al in de Salamanderreeks drie verschillende uitvoeringen te vinden zijn.




Oeroeg, dat ook een filmeditie kent.
Oeroeg, waar ook een druk in de serie Grote Lijsters (Wolters-Noordhoff) verschenen is (oplage loopt in de tienduizenden via de scholen).


Oeroeg, waar je als docent bij het mondeling knettergek van werd omdat iedereen Oeroeg gelezen had of de tientallen uittreksels, samenvattingen en uitwerkingen in boeken of op internet.

Oeroeg, waarvan zelfs al een editie bestaat met alleen het handschrift.

Hoe komen ze in hemelsnaam op het idee om juist dit boek, het boek dat iedereen al twee of drie keer in de kast heeft staan, weg te gaan geven? Hoe kan zo'n prachtige actie zo enorm kleurloos worden ingevuld?

Voordeel: als dezelfde ontwerper in dienst blijft die de vorige keren ook het omslag heeft uitgedacht, dan kunnen we in het najaar in ieder geval de lelijkste editie van Oeroeg in de kast bijzetten.
Tweede voordeel: er komt waarschijnlijk ook weer een editie voor dummy's.

Het schijnt dat Hella S. Haase meer boeken heeft geschreven dan Oeroeg.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Alwéér een teleurstelling. Ik begrijp, dat de CPNB mensen aan het lezen wil krijgen, ik begrijp, dat ze een discussie op gang willen brengen, maar waarom moeten er steeds uitgekauwde klassiekers uit de kast worden gehaald? Welke commissie van de CPNB zit hier achter? Wie zijn in vredesnaam die braveriken? Waar blijven de verrassende titels? En de actuele onderwerpen? Ik denk, dat het merendeel van de jongeren (deze groep wil je vooral bij de actie betrekken) geen interesse heeft voor Nederlands-Indië. Als dit zo doorgaat, dan is dit project gedoemd te mislukken. Dat zag je al bij Mulisch. In de bibliotheken én boekhandels was er al veel minder interesse voor de actie dan vorige jaren. Logisch.

Anoniem zei

ik ben een weinig- en langzaamlezer dus heb ik Oeroeg nog niet gelezen... Ik vind het een goede keuze. Ook ben ik het niet met je eens wat het boekontwerp betreft: het is simpel en krachtig en laat zien waar het om gaat: gedrukte letters en woorden.

Anoniem zei

Oeroeg is een prachtig boek dat gaat over vriendschap tussen jongens uit twee culturen in een tijd waarin Nederland een kolonie bestierde en uitbuitte. Het is een prachtig boek van een van Nederlands meest getalenteerde en vertaalde schrijfsters. Aan de hand van Haasse's boek kun je juist als docent bovengenoemde onderwerpen bespreken, kritisch zijn op de eigen Nederlandse geschiedenis en ons handelen en moeilijkheden in het samenleven met meerdere culturen vertalen naar deze tijd. Wanneer wordt het in Nederland normaal dat we onze oude (literaire of muzikale) helden en voorbeelden in ere houden, zoals in Frankrijk? Nu kennelijk. Ik feliciteer Hella Haasse met deze keuze en hoop dat ze misschien thuis stiekem nieuw werk zit te tikken.

Anoniem zei

Eerlijk gezegd heb ik het kortgeleden voor het eerst van mijn leven gelezen en ik vond het prachtig.
Ik zou bijna sorry zeggen.

coen zei

@ Bart: helemaal mee eens.
@ It is aai: als omslagen zo gemaakt blijven worden, dan kunnen we wel een paar duizend ontwerpers uitsparen.
@ Helge: wel goed lezen - ik beweer nergens dat Oeroeg een slecht boek is. het gaat erom dat Oeroeg een uitgekauwd boek is dat door iedereen behalve It is aai al gelezen is. Dat heeft niets te maken met het in ere houden van oude helden en voorbeelden.

Annemarie zei

Ik ben een scholier van het vmbo in het examenjaar. Ik heb dit jaar mondelingen en ook over het boek Oeroeg. Ik vind het echt geen interessant boek! En ik heb spijt dat ik het gekozen heb, alleen ik was een beetje laat met kiezen en ik had dit boek thuis liggen. Ik ben het met Bart eens