Maar net voordat het oude-mannen-gemopper wordt krijgt zijn verslag van de uitreiking een gunstige wending. Die leerlingen van tegenwoordig zijn geïnteresseerd in de techniek van het schrijven.
'Maar de grootste ironie was wel dat de vragen die zij aan AFT en mij stelden (bij elkaar genomen duurde dat toch al gauw een uurtje of drie) door geen enkele interviewer nog gesteld durven worden — zeker niet als het om min of meer publieke aangelegenheden gaat (tv zeer zeker, radio ook inmiddels en zeker zalen met duizend man publiek). Stel je voor: het ging over stijl, het ging over motieven, het ging over politiek, over structuur, opbouw. Het ging kortom over de literaire middelen waarmee in Het schervengericht en Het grote uitstel de werkelijkheid een bepaalde gestalte had gekregen.'
En dat is ook mijn ervaring. We hebben ons literatuuronderwijs helemaal opgeleukt met trivialiteiten, maar de leerlingen (althans deze) willen de zaken precies weten. Zoals mijn studenten ook liever een grondige analyse verwachten van een boek. Er is godzijdank behoefte aan kennis. Het wordt tijd dat we al die onderwijsvernieuwers de school uit trappen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten