hij hem

hij hem
Nu in de winkel

woensdag 23 september 2009

Nog een klein onderzoekje naar literaire tijdschriften

Terwijl op De Contrabas een lange en nogal vermoeiende discussie woedt over de rol van literaire tijdschriften, heb ik aan mijn eerstejaars studenten in de deeltijdstudie Nederlands een paar vragen gesteld. Ongeveer 40 studenten.

Wie heeft er een abonnement op een literair tijdschrift?
- niemand
- 1 persoon had (lang geleden) een abonnement gehad op het tijdschrift Liter.

Wie heeft er onlangs een literair tijdschrift ingezien?
- 1 iemand had het laatste exemplaar van de boekenglossy Boek gelezen.

Wie heeft de afgelopen jaren een van de volgende tijdschriften ingezien?
Tirade
- niemand
De Gids
- niemand
De Revisor
- niemand
Hollands Maandblad
- niemand


Ik zeg er voor de zekerheid maar bij dat dit geen wetenschappelijk onderzoek was.

11 opmerkingen:

Lili de Ridder zei

Verbijsterend wat dat onderzoek van Bart Temme heeft losgemaakt!

Misschien je eigen 'onderzoek' eens uitbreiden naar je blogbezoekers?

coen zei

@ Lili: dat zal inderdaad een ander beeld geven, maar waarschijnlijk ook niet zo'n representatief beeld. Welke literaire bladen lees jij?

Nick ter Wal zei

Hier mis ik dan de Facebook-knop 'Vind ik leuk'.

Lili de Ridder zei

@Coen:
Abonnement op HM en De Brakke Hond. Een heel enkele keer koop ik een los nummer van De Gids en eerder ook wel jubileum (of afscheids)nummers van Tirade of Bunker Hill. Op internet volg ik (onregelmatig) Lava en van een vriend leen ik altijd 'De Tweede Ronde', maar daar houdt het dan wel mee op.

Bij HM is mij ook opgevallen dat het bijna altijd hetzelfde clubje is dat er een podium in vindt.

coen zei

Volgens mij is dat heel wat. Uitzonderlijk zelfs. Ik ken niemand die twee abonnementen heeft op literaire tijdschriften.

Lili de Ridder zei

Misschien helpt het dat ik geen (of nauwelijks) tv kijk en veel in treinen zit :-)
Bovendien lees ik graag verhalen en gedichten zonder meteen vast te hoeven zitten aan een hele bundel.
Een echte zap-lezer dus.
Wat lees je zelf?

coen zei

Ik heb geen enkel abonnement (vroeger wel korstondig Lava en Krakatau). De afgelopen jaren heb ik losse nummers gekocht van Awater, Bunker Hill, De Gids en Passionate (allemaal 1 x). Op de uitgeverij krijgen we de Poëziekrant. In de bibliotheek blader ik de meeste bladen wel door. Bijna nooit besluit ik daarna tot aanschaf van een tijdschrift.

Lili de Ridder zei

Tzum is in de Haarlemse contreien overigens niet te verkrijgen.

coen zei

Boekhandels kopen geen literaire tijdschriften in. Te weinig marge.
Dichtsbijzijnde plek: Boekhandel Athenaeum, boekhandel Nijhof en Lee in Amsterdam.

Anoniem zei

Coen ik heb drie abonnementen. Op Hollands Maandblad(van 1980), op London Review of Books en op Tzum(vanaf het begin). En ik lees Times Literary Supplement.
Giny

coen zei

Nu ken ik al twee mensen met twee abonnementen! En toevallig allebei met een abonnement op Hollands Maandblad.