hij hem

hij hem
Nu in de winkel

woensdag 23 september 2009

Nog een klein onderzoekje naar literaire tijdschriften (2)

Terwijl op De Contrabas en op NRC-boeken de discussie woedt over de rol van literaire tijdschriften, heb ik aan mijn eerstejaars studenten in de masterstudie Nederlands dezelfde paar vragen gesteld als aan mijn tweedegraders gisteren. 11 studenten.

Wie heeft er een abonnement op een literair tijdschrift?
- 1 persoon had twee abonnementen: De Revisor en Tzum.

Wie heeft er onlangs een literair tijdschrift ingezien?
- 1 iemand had een exemplaar van de boekenglossy Boek gelezen.
- 1 iemand had een exemplaar van de boekenglossy Hollands Diep gelezen.
- 1 iemand (dezelfde van de abonnementen) las het Friestalige blad De Moanne.

Wie heeft de afgelopen jaren een van de volgende tijdschriften ingezien?
Tirade
- 1 persoon
De Gids
- niemand
De Revisor
- 1 persoon
Hollands Maandblad
- niemand


Ik zeg er voor de zekerheid maar bij dat dit geen wetenschappelijk onderzoek was.

4 opmerkingen:

Chrétien Breukers zei

Je zou ze ook eens kunnen vragen of ze websites of blogs bijhouden...

coen zei

Ik zal ze volgende week eens vragen of ze De Contrabas kennen (als ik er aan denk).

Gerrit Komrij zei

Ja, Coen, 't is dat je onderzoek niet wetenschappelijk is, maar je vraagt je af: wie zijn hier de sukkels, de tijdschriften of de studenten?

coen zei

@ Gerrit Komrij: Mijn studenten zijn over het algemeen erg geïnteresseerd in literatuur, maar blijkbaar spreken die tijdschriften hen niet aan. Komt voor een deel (vermoed ik) omdat de tijdschriften niet gericht zijn op het publiek, maar gericht op de smaak van de redacteuren (en dat laatste moet ook zo blijven).