hij hem

hij hem
Nu in de winkel

woensdag 23 december 2009

Interview met Rolien Scheffer, coördinator van Dichters in de Prinsentuin

Gisteren werd bekend dat Rolien Scheffer de nieuwe coördinator wordt van Dichters in de Prinsentuin. Ze volgt Correen Dekker op die na één jaar overstapte naar Poetry International.

Waarom heb je op deze baan gesolliciteerd?
Tijdens mijn promotie-onderzoek heb ik gemerkt dat ik naast dat heel reflectieve en individuele werk, het aansturen van projecten en het organiseren van (bijvoorbeeld) congressen heel erg leuk vind: maar wel projecten met inhoud. Daarom wilde ik heel graag in de culturele/literaire sector aan de slag. Een tijdje geleden had ik daarover contact met Inge Kappert van Poëziepaleis, en zij tipte me over deze vacature. Ik werd meteen enthousiast: zo'n vermaard festival, en ook nog in mijn eigen Stad!


Is het werken aan een proefschrift wel te combineren met deze baan?
Het wordt ongetwijfeld hard werken, maar ik heb altijd meerdere dingen ernaast gedaan. Die afwisseling en het contact met allerlei verschillende mensen geeft mij juist ook nieuwe inspiratie en energie.

Ben je een vaste bezoeker van het festival?
Ik ken Dichters in de Prinsentuin al heel lang van naam en van de verhalen van vrienden die er wel zijn geweest of er hebben opgetreden, maar ben er nog nooit zelf naar toe kunnen gaan: meestal was ik op vakantie, of voor studie/onderzoek in Italië.

Ga je ook vaak naar andere poëziefestivals?
Poëziefestivals zijn nieuw terrein voor me, dus ik stap met een heel frisse blik de organisatie in. Ik kan bouwen op de ruime ervaring van mede-organisatoren Arjen Nolles en Maarten Praamstra, en de combinatie van onze verschillende invalshoeken levert nu al veel creatieve ideeën op. In de afgelopen jaren ben ik trouwens wel naar verschillende voordrachtavonden en bundelpresentaties geweest, daar is ook mijn belangstelling voor hedendaagse poëzie gewekt.

Wat zijn jouw favoriete levende dichters die je graag op het volgende festival zou willen zien?
Als coördinator heb ik geen persoonlijke (levende) favorieten. Ik vind het vooral heel belangrijk dat het festival een mooie afspiegeling is van wat er nu in de Groningse en Nederlandstalige poëzie gebeurt, mijn eigen smaak speelt daarbij wat mij betreft een ondergeschikte rol. Om toch ìets over mijn voorkeuren te zeggen: ik houd veel van poëzie waar "muziek" in zit, ik word graag meegesleept door een goede voordracht waarin de kadans en de melodie van het geschreven woord tot leven komen.

Wat gaan we merken in de programmering nu jij aan het roer staat?
Allereerst is het mijn doel om samen met Arjen en Maarten een festival neer te zetten dat een waardige opvolger is van de 12 voorgaande edities: het hart van het festival - de middagen in de Prinsentuin - heeft een heel eigen en herkenbaar gezicht, daar ga ik niets aan veranderen. Persoonlijke accenten kan ik leggen in de keuze van het thema (vorig jaar succesvol geïntroduceerd door mijn voorgangster Correen Dekker) en in de invulling van de randprogrammering: zo wil ik heel graag poëzievertalers betrekken bij een aantal onderdelen. In januari zullen we alvast een tipje van de sluier over thema en programma oplichten, dus houd de website in de gaten!

Geen opmerkingen: