hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zaterdag 23 januari 2010

Martin Ros: de hoogtepunten van 23 januari


Ook Martin Ros leeft mee met Haïti, vooral omdat hij er zelf ooit een boek over schreef en de aankondiging dat Ros voor enkele weken afwezig zal zijn op radio Selexyz.

Martin Ros - Vuurnacht (niet in de handel, maar er komt nu natuurlijk een herdruk bij Aspekt)
- Van de week hebben we het helemaal gezien: een overmacht aan nieuws, maar niemand besteedt aandacht aan wat is nou de grondslag, wanneer is Haïti ontstaan, waarom is het zo straatarm, waarom zijn ze allemaal zwart, waarom negeert Amerika dat land? Een raadsel.
- De vrouwen [van de slaven, cp] werden afgescheiden, want die werden alleen, ik zeg het een beetje cru, afgeneukt door die Fransen, gratis voor niks. Daar kwamen die gemengden uit voort. Een hele historie. Maar nu hebben we dus, je ziet het: allemaal zwart als roet.

Gerard Sierksma en Huub Snoep - Schaatsen top 100 (uit 2008)
- En op de omslag staan er twee die momenteel het schaatsen zo'n beetje beheersen: dat is die vrouw, de enige vrouw die het goed doet, Hè, vind je niet, die doet het erg goed. Tweede plaats op het wereldkampioenschap sprint en die zal in Vancouver op twee of drie afstanden goed tevoorschijn komen. Ze heeft zo'n hoge stem, hoe heet ze ook alweer? Ben even de naam kwijt. Maar in ieder geval daarnaast staat de kop van de man. Selexyzpresentator: Irene Wüst? Irene Wüst. Selexyzpresentator: Irene Wüst, kijk aan. De kenners zitten aan de andere kant van het glas, dat is duidelijk. [Het is overigens Ireen Wüst, cp] Ze heeft een geweldige hoge stem. Het is niet de aangenaamste vrouw: als het tegenzit slingert ze met die schaatsen zoals vroeger Veldkamp.

Edith Ringnalda - Heer en meester
- Een vrouw van wie ik echt hou, ook na dit boek.
- Dat leven [van Simon Vinkenoog, cp] is verslonden, ook door de sigaretten die die smookte en waar allerlei dingetjes inzaten. En ja, hij was een groot gebruiker.
- Hij deed wel wat, maar zijn invloed was niet groot. werd door gebruik gebrege [?] door vele mensen gezien als een stamelaar. Maar in dat stamelen verkondigde hij heel veel.
- Vijf huwelijken. Here god. Eén keer trouwen is al een ramp. Wat wil je nou met vijf huwelijken? Maar hij sloeg zich erdoorheen.
- Ik zou haast zeggen: Simon is weg, zoek gauw een andere man. Want jij hoort bij iemand.
- Selexyzpresentator: Maar begint het in de jaren tachtig? Hè, nee, het begint al dat ze kennis maakt met hem. Ze heeft ook zo'n tien, twaalf jaar met hem gegaan. Selexyzpresentator: Nou langer, want ze zijn in '87 met elkaar getrouwd. Jahaa, dat klopt.
- Haar leven, dat was ook vuurwerk, mijn boek heet Vuurnacht, maar zijn leven was een vuurwerk.

En dan gaat Ros weer verder met Haïti (vooral de historie)(en vooral zijn eigen boekje).
- De mensen dachten dat die negers geen zielen hadden. Dat had de apostel Paulus immers al beweert? Vreselijk Hoe die mensen mis... Selexyzpresentator: Is dat zo? Had Paulus beweert dat negers geen ziel hebben? Nee, dat zeiden ze, maar dat was niet zo, want ze lazen Paulus niet natuurlijk, maar die mythe ging er. Selexyzpresentator: Ik vraag me af of Paulus ooit een neger is tegengekomen. Nou, nee. Selexyzpresentator: Daar gaat het ook niet om nu.
- Ik heb dat boek gemaakt, sorry, daar wil ik nu even op wijzen. Het is dus uit de handel geraakt, maar een nieuwe uitgever, jij zei het net al, gaat het nu opnieuw uitgeven.
- Hij [onduidelijk is wie, cp] staat er ook op, gehuld als Napoleon, want hij dacht dat hij de nieuwe Napoleon was. Hij hoopte ook op de steun van Napoleon, maar Napoleon stuurde in 1802 een leger onder Leclerc en met z'n zuster die zich vooral liet benaaien door die negers.
- Ik ben daar geweest! Ik ben door drie huilende Haïtianen omhelsd, die dachten dat ik uit Zweden kwam. Ik kom uit Amsterdam! En toen zei ik: ik kan nog meer, ik kan jullie volkslied zingen, uit het hoofd. Het volkslied van Haïti is namelijk precies hetzelfde als het Franse. Alleen de tekst is tegengesteld. 'Wij komen uit de bossen / wij dalen op jullie neer / wij hangen je op aan de hoogste boom van Haïti / er zal geen blanke meer ooit heersen hier.'

Op het eind kondigt de presentator aan dat Martin Ros waarschijnlijk een paar weken uit de roulatie zal zijn.
- Ik zit zelf word ik ook onderzocht waar een bepaalde kwaal vandaan komt. Dat willen ze precies weten en dat kost mij wat moeite. Dus ik zal misschien een paar keer ontbreken. We zien elkaar terug en het is gewoon even nou ja er komt toch er verschijnt nu niet zoveel. dat komt weer in die Boekenweek en vlak na de Boekenweek, dus in februari, maart neem ik de spade weer op.

2 opmerkingen:

blaski zei

Kijk aan, een paar weken radiostilte. Komt goed uit, want ik moet bekennen dat ik de laatste weken een beetje Ros-moe aan het worden was. En jij kunt ook eventjes op je lauweren rusten Coen, heb je wel verdiend! :-)

coen zei

@ Blaski: vind die paar weken rust inderdaad wel prettig.