hij hem

hij hem
Nu in de winkel

vrijdag 22 januari 2010

Studio Ron van Roon vier maal genomineerd voor het Mooiste Boekomslag

Op de site van het Boekblad vandaag de lancering van de wedstrijd voor het mooiste boekomslag. Winnares van vorig jaar, Anneke Germers, is twee keer genomineerd, maar een absolute kanshebber is toch studio Ron van Roon die maar liefst vier omslagen bekroond ziet. Hieronder de genomineerden (alleen boekverkopers mogen meedoen met de verkiezing).

Hollandse Polders van Willem van der Ham (Boom). Ontwerp: René van der Vooren
Een van de problemen bij de omslagverkiezing is altijd wat je precies beoordeelt. In dit geval zou ik zeggen: vooral de mooie foto. Lekkere robuuste letters, gecentreerd. Ontwerper laat een deel van de letter verdwijnen achter het blad van de schop.

- Een web van dromen van C.O. Jellema, (Querido). Ontwerp: Anneke Germers
Mooie kleuren in dit ontwerp dat aansluit het eerder uitgegeven Verzamelde Werk. Beetje herhalingsoefening dus. Die C O J doen mij denken aan de ergste vormen van religieuze kunst uit de zeventiger jaren.

Het vingerboek van John Manning (Athenaeum). Ontwerp: Anneke Germers
Om te voorkomen dat iedereen zou denken dat dit een doe-boek was, net zoals het borduurboek bijvoorbeeld, komt de vorm van de hand, enigszins geabstraheerd terug op het voorplat. Waarschijnlijk gebruikt Germers hiervoor dezelfde kniptechniek zoals ze die ook toepast bij Jellema (kijk maar naar de vorm van de J).

Onzichtbaar van Paul Auster (De Arbeiderspers). Ontwerp: Studio Ron van Roon
De eerste kanshebber uit de Van Roon-reeks. Valt altijd op in de boehandel vanwege de vrolijke kleuren. Van Roon speelt een beetje met het thema onzichtbaar door de letters ook voor een deel onzichtbaar te maken.

De bewaker van Peter Terrin (De Arbeiderspers). Ontwerp: Studio Ron van Roon
Nog zo'n blikvanger uit dezelfde stal. Door zijn eenvoud misschien erg goed. De oogjes van de mannetjes houden iedereen en alles in de gaten. Kleuren zorgen opnieuw voor speelsheid.

Vast van Ton Anbeek (Podium). Ontwerp: Studio Ron van Roon
De derde Van Roon waarbij je iets beter kijken moet om te zien dat in de blauwe vlakken van de letters ramen zichtbaar zijn. Je krijgt een kazerne-achtig idee. Ik vind het net iets te gekunsteld, alhoewel je hier opnieuw ziet dat Van Roon met minimale middelen iets van de inhoud van het boek in de belettering terug laat komen.

De man en zijn fiets van Wilfried de Jong (Podium). Ontwerp: Studio Ron van Roon
Kunnen we kort over zijn: mooie foto.

Dit is van mij van Saskia de Coster (Prometheus). Ontwerp: Dooreman
Ook Dooreman heeft de centreerknop kunnen vinden, denk je in eerste instantie. Zes keer drie letters en twee keer twee letters (jammer dat het logo van Prometheus ertussen gepropt moest worden). Letters lijken gestempeld te zijn of met een oude drukpers en er zit hier en daar wat wits overheen, waardoor het omslag niet zo steriel is als hierboven lijkt te te zijn. Kleuren contrasteren mooi. Valt zeker op in de boekhandel.

Nietzsche en Kant lezen de krant van Rob Wijnberg (De Bezige Bij). Ontwerp: Dog and Pony
Boekomslag dat ook op de kop leesbaar is, dankzij het kaartachtige ontwerp. Het is een wat schreeuwerig ontwerp. Wel opvallend.

Wat is de wat van Dave Eggers (Lebowski). Ontwerp: Dog and Pony
Eerder uitgegeven met een roestbruin nogal hevig Derde Wereld-omslag. De voetafdruk in de vorm van Afrika met bloedachtige spetterkleuren is nogal hard, maar dat past misschien bij het boek. Het boek wordt helaas ontsierd door het citaat van Khaled Hosseini. Alsof Dries Roelvink Pavarotti aanprijst.

Het diner van Herman Koch (Anthos). Ontwerp: Roald Triebels
Ook weer een opvallend ontwerp. Komt voornamelijk door dat helle blauw (hierboven iets te schel weergegeven). Naam van de auteur en de titel staan als een blok bovenin en ook de kreeft zorgt voor symmetrie. De voorkanten van andere titels van Koch zijn aangepast bij dit ontwerp.

Beter van Maarten van der Weijden (Ambo). Ontwerp: Studio Jan de Boer
Ook hier doet de foto het meeste werk. Ook een beetje eng, dat grote hoofd waar je meteen kijkt op de plek des onheils. Ik kan er niet echt goed en lang naar kijken.

Mijn top drie:
1 De bewaker - Peter Terrin
2 Onzichtbaar - Paul Auster
3 Dit is van mij - Saskia de Coster

1 opmerking:

Marjan zei

Het doet me vooral deugd dat de verschrikkelijke vormgeefmode om de titel met de auteursnaam te verweven dit jaar blijkbaar voorbij is. Ik hoop dat ik voor de rest van mijn leven nooit meer een kaft hoef te zien waarop bijvoorbeeld staat:

"Alleen maar Robert Vuijsje nette roman mensen"