hij hem

hij hem
Nu in de winkel

dinsdag 6 april 2010

Oma Raalte leert de wals en de veleta

Als mijn oma uit Raalte nog geleefd zou hebben, dan zou ze vandaag 101 zijn geworden. Dit is een foto uit 1974, ze was toen 65 jaar. Het was op het twaalfjarig huwelijk van mijn vader en moeder en ze leert mij denk ik hoe je moet walsen. Dat deed je op huwelijken vooral: polonaise lopen en walsen. Alleen de polonaise heb ik redelijk onder de knie gekregen. Voor de echte liefhebbers speelde het bandje één tango.
Ik geloof dat mijn oma pas na haar 65 echt is gaan leven. Busreizen maken, cursussen volgen. Zo volgde ze ook een danscursus, waarbij ze de veleta heeft geleerd. Ook die heb ik nooit leren dansen. Echte dichters dansen niet.


De Veleta

De pick-up was even aftands
als haar platenkoffer:
Schlagerpotpourri, Dans de tango,
De Holland Polka en Max Tailleur.
Ik ben dj en scratch al
voordat het mode wordt.
Wij dansen de kamer rond
op de Veleta en we lachen
elke keer om dezelfde grappen.

De angst dat de muziek niet komt
na het inleidend geruis is de angst
die volgt op het afslaan van de arm.
Zolang er muziek klinkt, leeft het huis
al schrijft de naald steeds kortere rondjes.
Wij dansen de kamer rond
en lachen om dezelfde grappen.

Zij kromp naar haar einde toe
en ik kreeg cd met ab
de koffers verstoffen op zolder
tot ik de naald krakend
door de groeven laat ploegen.
'Zeg ken jij de Veleta niet?'

3 opmerkingen:

Lili de Ridder zei

Mooi. Net als vrijwel al je eerdere schetsjes over 'vroeger'. Ontroerend en echt.

Anoniem zei

Je oma is pas na haar 65ste echt gaan leven? Wat zal het leven mij brengen na augustus, want dan word ik 65.
Giny

Anoniem zei

'Mooi're dans bestaat er niet !'

Heb de veleta leren dansen bij stijldansen. Tot vreugde van oma.

Annet