hij hem

hij hem
Nu in de winkel

donderdag 27 mei 2010

Aanhalingstekens

Sinds het Dagblad van het Noorden en de Volkskrant zijn overgegaan op tabloidformaat is mijn manier van lezen veranderd. Las ik vroeger eerst de landelijke en daarna de regionale krant, tegenwoordig is het andersom. Dat komt omdat het Dagblad er lekker helder en overzichtelijk uitziet en de Volkskrant niet, alsof niet alles op de goede plaats staat.
Natuurlijk is er altijd wel wat op te merken. Zo zei Diane laatst dat de cijfers in het nieuwe letterontwerp van Jelmer Geerstma eruit zagen als letters. Pieter Sijpersma, hoofdredacteur van het Dagblad van het Noorden, onderkende dat probleem. Binnenkort worden de cijfers enigszins aangepast.
Misschien kan dan nog één klein dingetje meegenomen worden. Het is een dingetje van niks en als ik niet bij een uitgeverij werkte, dan was het me vast en zeker niet opgevallen, maar bij de aanhalingstekens staat het beginkommaatje stelselmatig de verkeerde kant op; de punt moet naar binnen wijzen. Het is niets en een oorlog zou ik er ook niet voor ontketenen noch een lange mars naar de Lübeckweg voor op touw zetten, maar elke keer doet het een beetje pijn aan de ogen.

2 opmerkingen:

Diane zei

Da's een typografische basisregel. Menig dtp'er/vormgever lopen de rillingen over de rug bij verkeerd gebruik van de aanhalingstekens. Ik fiets bijna dagelijks langs Vishandel 't Zeetje. Ook zo'n gevalletje. En er zijn er meer in Stad. Foei!

coen zei

@ Diane: tegenwoordig zie je ook steeds vaker een spatie tussen de aanhalingstekens en het woord.