hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zondag 22 augustus 2010

Twents voor beginners

Mijn moeder zond onderstaande tekst door. Zo'n doorzendtekst waaruit de auteur is weggewerkt. Van huis uit zijn wij Sallanders, maar we verstaan dit Twents ook heel aardig.

Jasanenrapoptoesan - De jas aan snel weer naar huis
Kankumuutsetn? - Kan ik hem uit zetten?
Stillie! - Wees eens stil jij!
Dudut? - Doet hij het?
Neehijdutnie - Nee hij doet het niet
Mujeenhem? - Moet je er een hebben?
Neekepal - Nee ik heb al
Disnt - Deze
Asutiethefwaja - Als u tijd heeft wel ja
Knojut - Knoeier
Pakanat - Een pak aangehad
Dawusikwa - Dat wist ik wel
Roekietook? - Ruik jij het ook?
Ieda? - Jij dan?
Löpe? - Loopt hij?
Xiewa - Ik zie wel
Kumpdurgluutuut? - Komt er geluid uit?
Droetdroet - De ruit eruit
Wamujnoe? - Wat moet je nou?
Noggait? - Nog steeds?
Dasawa - Dat zal wel
Heskotnsnogdretn? - Heb je onlangs nog gescheten?
Ajmazzelhewaja - Als je geluk hent wel
Dinie - Die niet
Waffendanwa? - Welke dan wel?
Peilende - Eikel
Zoegn - Zuigen
Bloasn - Blazen
Ropm - Trekken
Kroekoe - Ik ruik jou
Dalikmazo - Dat lijkt maar zo
Iehebthierknapdoei - Het is hier lekker warm
Tvrösoenogopnemmer - Het is hier erg koud
Joajoa - Nee
Joa - Ja
Mojn - Goede morgen
Roepnopnmoos - Rupsen op de boerenkool

5 opmerkingen:

Diane zei

Ja, daar gaat dit Twentse hart toch sneller van kloppen. Dank mama Peppelenbos, dondersmooi liestke.
Hènig an!

Stormblast1953 zei

Zelf dacht ik dat het een nieuw gedicht van je was Coen

Frank den Hollander zei

Mijn vader had een dito Zeeuws lijstje. Wat ik me nog herinner:
Ejapappeha? * Heb je al pap gehad?
Akketuutèkajtè * Als ik het uit heb mag jij het hebben
Lamaketta * laat maar, ik heb het al...

coen zei

@ Frank: zag dat dit lijstje al over het ganse wereldwijde web staat, misschien je Zeeuwse lijst ook.

Han zei

Ha, de moodersproake krijgt steeds meer waardering. Dank, Coen!