hij hem

hij hem
Nu in de winkel

woensdag 26 januari 2011

Diederik van der Meide weg als organisator Roze Zaterdag

Hommeles bij organisatie Roze Zaterdag
Kreeg gisteren het bericht dat Diederik van der Meide gestopt is als organisator van de Roze Zaterdag in Groningen. Ik vind dat buitengewoon jammer omdat ik Van der Meide ken als een uitstekende organisator met frisse ideeën. Hij zou van de Roze Zaterdag in Groningen iets anders kunnen maken dan de zoveelste troosteloze optocht van verlepte leernichten met wasknijpers in hun hangtieten gevolgd door een stoet hobbezakpotten die met strijdliederen uit de oude doos (ha ha) schreeuwend door de straten gaan. Eindelijk eens iets meer dan ranzige treurigheid aan kraampjes van belangenverenigingen.
Vanaf zijn benoeming hoorde ik tegengeluiden tegen Van der Meide. 'Hadden ze er niet een van ons kunnen vinden?' Bedoeld werd: die Van der Meide is hetero en dat kan niet goed gaan. Op de nieuwjaarsreceptie die onlangs georganiseerd werd voor de Roze Zaterdag-deelnemers leek alles voor de schermen nog koek en ei te zijn, maar achter de schermen werd al aan de stoelpoten van Van der Meide gezaagd. Nog diezelfde avond kreeg ik een telefoontje met de vraag of ik alsjeblieft al mijn klachten over Van der Meide wilde doorgeven aan het bestuur. Dat heb ik geweigerd.
Doeke Sijens en ik (en Martijn Rotgers van het Forum) waren bezig met het organiseren van een literair programma. Een programma met grote schrijvers. Al bij de eerste brainstormsessie gaf Van der Meide daar een originele draai aan. In plaats van een avond in een theater (zoals wij traditioneel dachten) bedacht hij dat we die schrijvers en dichters een middag in een huis aan de Hoge der A moesten zetten. Bezoekers kunnen dan van het ene naar het andere huis wandelen en luisteren bij diverse schrijvers. We hadden al vijf mensen die hun huis beschikbaar wilden stellen. We hadden al diverse schrijvers die mee wilden doen. Ik hoop dat we dat idee nog uit kunnen voeren en dat we in Groningen niet net zo'n dodelijk saai feest geven als overal.

1 opmerking:

Han Borg zei

Beste Coen,
Ben het (weer) volledig met je eens. Diederik is een zeer creatief mens, met goede ideeën en dito inzet. Ik ken hem al jaren, en heb veel van zijn feesten en partijen mee mogen maken. Het is gewoon heel erg jammer dat hij en de organisatie van RZ niet op één lijn zijn gaan zitten. Een gemiste kans, vooral voor RZ!