hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zondag 19 juni 2011

Zomerzinnen in Amen (2)

Op een klein buitje na hadden de weergoden genade met de literatuur. Pas na achten gingen de sluizen echt open en viel er een stortbui op het festivalterrein van Zomerzinnen. Ondanks het weer toch geslaagd en goed dat men weer terug is gegaan naar een klein dorp midden in het niets ergens in Drenthe. In Amen deed het hele dorp mee, terwijl je vorig jaar in Hoogeveen enigszins verloren stond op een enorm parkeerterrein. De formule kan nog jaren mee.
Ik kon met Roos en Dolf meerijden en we waren nog op tijd om een deel van het interview met Yves Petry te zien. Daarna moest ik zelf aan de bak in de enorme boerenschuur. Na afloop van het interview met Ronald Giphart gebeurde er iets merkwaardigs want een vrouw kan haar dochtertje voorstellen: Phileine, genoemd naar de romanfiguur. Hoe woord vlees kan worden.
Publiek bij Yves Petry
Yves Petry en Annette Timmer
Publiek bij Ronald Giphart (foto Dolf Verlinden)
Ronald Giphart (foto Dolf Verlinden)


Ronald Giphart en Phileine
Na de eetpauze (gehaktbal saté) was het tijd voor het interview met A.L. Snijders. Onze schuur was een beetje de overloopschuur van Kees van Kooten, mensen die daar niet meer naar binnen konden, kwamen bij ons kijken. Maar het mooie was dat iedereen bleef zitten en geboeid toehoorde. Ik denk dat A.L. Snijders een aantal zieltjes heeft gewonnen door zijn optreden, want na afloop stond er een rij mensen met in de hand een mailadres op een papiertje geschreven en het verzoek of ze ook op de verzendlijst van de ZKV's mogen staan.
A.L. Snijders (foto Dolf Verlinden)
Vanaf dat moment konden we vrij rondlopen en zagen we toet literair Drenthe langskomen. In de signeertent van boekhandel Iwema ontwaarden we Kees van Kooten (ook daar een rij) en bij zijn tweede voorstelling stond er alweer een enorme rij voor zijn tent.
Kees van Kooten signeert
De rij voor de Kees van Kooten-tent
We zagen verder Arie Boomsma. Ik had getwitterd dat ik wel bij hem zou komen voordragen, maar zijn voorstellingen vonden altijd net plaats tijdens mijn interviews.
Arie Boomsma en fans
haringeters
Ook om half elf 's avonds was er nog steeds belangstelling voor alle programma's. In café De Amer (thuisplaats van de Literaire Hemel) werd Rob Schouten geïnterviewd over zijn in Amen geschreven boek Rondeten in Amen. Schouten verbleef elf dagen in het dorp (en at wat de pot schafte in het dorp) en schreef over die tijd het boekje als 'writer in residence'.
Rob Schouten in de Amer

Voor grotere afbeeldingen van bovenstaande foto's: klik hier.
Zie voor een andere fotoreportage hier.
Een verslag van Hans ter Heijden hier.

2 opmerkingen:

Hans ter Heijden zei

Coen, het was een prachtinterview met Snijders (dat met Giphart heb ik gemist)!

Groet,

Hans ter Heijden

Zie voor mijn verslag:
www.langzameopmerkingenineensnelletijd.blogspot.com

coen zei

Dank voor de link (en het compliment in je stuk). Ik zal ernaar facebooken en twitteren.