maandag 27 augustus 2012

Recensie Mark Haddon - Het rode huis

Een huis vol verhalen

Aan de grens met Wales ligt het stadje Hay-on-Wye, een boekenstad zoals Bredevoort bij ons. In de buurt daarvan gaan Dominic en Angela en hun kinderen Alex (17), Daisy (16) en Benjy (8) hun vakantie vieren. Omdat ze niet zoveel geld hebben, heeft Richard, de broer van Angela, de familie uitgenodigd om gezamenlijk met zijn tweede vrouw Louisa en haar dochter Melissa (16) een weekje in een huisje op het platteland te zitten.

Het rode huis van Mark Haddon, in ons land vooral bekend met Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht, telt dus acht personages en ze spelen allemaal een belangrijke rol. Haddon verspringt van alinea, en soms zelfs binnen een alinea van personage. Elk hoofdstuk beslaat één dag en langzaam maar zeker kom je steeds meer te weten over de gedachten, geheimen en obsessies van iedereen. Het is niet zo gek dat het huis in de buurt van een boekenstad staat: de verhalen buitelen over elkaar heen. Dat maakt het in het begin een beetje lastig om te volgen, maar als je eenmaal gewend bent aan de karakters dan loopt het vanzelf.

Het gegeven van dit boek is niet origineel. Isoleer een groep mensen op een afgelegen plek en er ontstaan vanzelf spanningen. In dit geval zie je bij ieder personage de zwakke kanten doorschemeren naarmate je langer met ze vertoeft. Dominic heeft een buitenechtelijke relatie. Angela wordt gekweld door de herinnering aan haar doodgeboren mismaakte dochter. Bovendien zit ze vol wrok zit tegenover haar broer omdat zij opdraaide voor de verzorging van hun dementerende moeder, terwijl hij alleen maar de rekeningen betaalde. Richard op zijn beurt heeft een medische misser begaan en heeft relatieproblemen. Alex is verliefd op Melissa die op haar beurt zit met een akelige grap die ze heeft uitgehaald bij een vriendin, Daisy komt erachter dat ze lesbisch is en Benjy vecht met de demonen uit de verhalen die hij leest. En dit is nog maar een deel van de problemen die opdoemen tijdens een vakantieweekje dat heftiger zal zijn dan ze ooit verwacht hadden.

Aan het eind van de turbulente week vol ruzies, misverstanden en opvlammende hartstochten heeft elk personage een ontwikkeling doorgemaakt. Daar dreigt er wel een zekere klefheid de roman binnen te komen. Iedereen heeft of een catharsis doorgemaakt of is tot een inzicht gekomen. Gelukkig Klinken er geen Hollywoodviolen, al heb je voor een ieder wel een zeker mededogen gekregen. Als je meer weet van een ander, wordt je oordeel zachter.

Mark Haddon – Het rode huis. Vertaald door Harry Pallemans. Atlas/Contact, Amsterdam, 272 blz. €18,95.
Verscheen eerder in de Leeuwarder Courant, 24 augustus 2012.