hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zondag 3 februari 2013

Maak kennis met Thijs Poelhekke dorpsdichter van Raalte

De nieuwe dorpsdichter van Raalte kennen we nog niet zo goed. In De Stentor lazen we dat hij uit Heino kwam en in Utrecht Nederlands studeerde, maar voor de rest weten we niets van hem. Gelukkig heeft Poelhekke ook een Twitter-account: Thijspoelie.


Ongeveer 60% van alle tweets heeft voetbal als onderwerp, niet interessant voor ons. Nog eens 30% gaat over zuipen, eten en andere genotsmiddelen.


Dan gaat 7% nog over wat ik voor het gemak maar maatschappelijke kwesties noem:





Maar wij zijn natuurlijk geïnteresseerd in het literaire gedeelte van zijn tweets, de overgebleven 3%. En wat blijkt: Thijs Poelhekke heeft een voorkeur voor Lucebert, Kouwenaar, Hermans en Reve. Over Elsschot schreef hij zelfs een scriptie. Hier een bloemlezing uit de literaire tweets.














We zien uit naar het eerste gedicht van de nieuwe dorpsdichter van Raalte.

21 opmerkingen:

Thomas D zei

Mooie kennismaking Coen! Wat een potentie heeft die jongen!

Anoniem zei

Wat een walgelijke teksten van dat mannetje.

coen zei

graag geen anonieme reacties.

Wesley Schilder zei

Wat een infantiel sujet. Daar komt niets goeds van, let maar op. Een schande, dat is het, voor de literatuur, voor Raalte en voor het prachtige instituut van het dorpsdichterschap.

pieter post zei

Ik noem het vernieuwing. Weg met de literaire vertrutting! Deze jongen leeft gewoon. Iemand beoordelen om zijn twitter account. Treurig!

coen zei

Zijn gedichten kan ik niet beoordelen, want die zijn er niet.

Jesper zei

'Ik wens Raalte veel sterkte' .. en waarom wens je Raalte niet veel plezier?
Als je Thijs wat beter kent, zul je hem waarderen. Niet politiek correct, maar goudeerlijk. Over z'n (poëtische ) kwaliteiten bestaan bij mij geen twijfels. De gedichten zullen ongetwijfeld reacties uitlokken. Mooi toch!?

coen zei

Dan zou het, Jesper zonder achternaam, wel fijn zijn als we die poëtische kwaliteiten ergens konden checken. Die blijken in ieder geval niet uit zijn ingezonden broddellapje dat als gedicht moet doorgaan.

Stef met achternaam zei

Ik neem aan dat Coen Thijs heeft benadered om wat van zijn werk te delen alvorens hij besloot op deze tendentieuze riooljournalistiek over te gaan tegenover een collega dichter?

Aan de andere kant, als je niet wil dat huis tuin en keuken psychologen je subjectief, kort door de bocht en ronduit beledigend benaderen op dan moet je maar geen twitter nemen!

coen zei

Beste Stef. Probeer eens Nederlands te schrijven dan praten we verder. Ik beschouw de schertsfiguur die zich thans dorpsdichter van Raalte noemt overigens niet als collega dichter.

Luca Toni zei

Een erg volwassen reactie Coen, om de argumenten van Stef uit de weg te gaan om zijn Nederlands. Dat jij Thijs niet als collega dichter ziet, zegt meer over jou dan over Thijs. Ik zie jou kritiek op Thijs dan ook meer als misplaatste jaloezie. Het grappige is dat het bericht over Thijs op jouw site als enige reactie uitlokt en dat alle overige posts niemand ook maar iets boeit.

coen zei

Wat vooral opvalt is dat de reaguurders die het opnemen voor Poelhekke hun eigen naam niet gebruiken, noch met bewijzen komen van goede gedichten van Poelhekke. Overtuig me maar met die goede gedichten van hem.

(het is overigens 'jouw kritiek' i.p.v. 'jou kritiek')

Don Boris zei

Beste Coen,

het is overigens 'collegadichter' i.p.v. 'collega dichter'.

coen zei

Alweer zo'n anoniem figuur. Vanaf nu zal ik ze niet meer toelaten.

Om precies te zijn is het collega-dichter. Ik citeerde het slechte taalgebruik van een van de reaguurders hiervoor. Waarschijnlijk steeds dezelfde analfabeet.

Don Boris zei

Beste Coen,

een verbindingsstreepje / koppelteken mag alleen gebruikt worden bij een samenstelling met een afkorting, symbool of cijfer, of in het geval van klinkerbotsing. Bij 'collegadichter' is geen enkele sprake van één van deze gevallen, dus schrijf je het woord aan elkaar. Maar je mag natuurlijk altijd foutief citeren, dat is dan ook de reden dat op Google 'collega-dichter' meer hits krijgt dan 'collegadichter'. Google weet immers beter.

Michiel Eijsbouts zei

Zijn tweets hebben wel wat van A. Moonen.

coen zei

@ Don Boris: Google weet niet beter. Ik zou gewoon de officiële spelling volgen: http://woordenlijst.org/.
@ Michiel: A. Moonen was smeriger, maar schreef beter.

Kamiel Choi zei

En als ik nu eens zeg dat dit allemaal energieverspilling is? We kunnen ons toch beter bezig houden met poëzie die wél geschreven is?

Benne Solinger zei

Toen ik het gedicht las van Thijs snapte ik niet dat hij genomineerd was. Toen ik de uitzending zag op RTV Raalte begreep ik het nog minder. Maar gedachtig aan de reactie van Coen Peppelenbos op mijn winnende gedicht in Raalte van 4 jaar geleden ('hemeltergend') en de manier waarop ik ermee ben omgegaan, met dank aan Coen, die zich heeft ingezet om mij uit te leeg waarom hij het gedicht niet goed vond, heb ik in 2 jaar redelijk mijn weg gevonden. Het is ook een leerschool. Daarom gaf ik Thijs op mijn site, http:/www.beninbeeld.nl het voordeel van de twijfel. Het kan een keerpunt zijn in het leven van deze jongen. Ik hoop dat hij zich er van bewust is, dat iets wat met veel inspanning in Raalte van de grond is gekomen, niet in een dagje moet worden weggegooid. Aan zijn opleiding hoeft het niet te liggen. We gaan zien hoe hij en Raalte hiermee omgaan.

Frank de Vries zei

Laten we om te beginnen constateren dat een aanzienlijk deel van de kritische reacties die Thijs momenteel ten deel vallen (waarbij ik niet per sé refereer aan reacties op deze site)of;
- betrekking hebben op informatie (tweets) die reeds vóór zijn nominatie en verkiezing bekend was.
- betrekking hebben op de procedure van de (internet) verkiezing.

Omdat Thijs geen invloed heeft gehad of heeft geprobeerd uit te oefenen op de procedure die is gehanteerd bij het verkiezen van de dorpsdichter, en in reglementen van de verkiezing geen criteria zijn opgenomen omtrend (de kwaliteit van) publieke uitingen van de kandidaat dorpsdichters, vind ik een groot deel van de kritiek op Thijs al bij voorbaat onterecht.

Vervolgens wil ik graag opmerken kwaliteit van poëzie per definitie niet objectief is vast te stellen en het dus prettig zou zijn wanneer opmerkingen als "ingezonden broddellapje dat als gedicht moet doorgaan" in ieder geval worden voorzien van een disclaimer zoals bijvoorbeeld "naar mijn bescheiden mening".

Tenslotte zou ik nog willen opmerken dat Thijs in de drie dagen dat hij dorpsdichter is nog niet de kans heeft gehad voldoende invulling te geven aan zijn nieuwe rol. Gegeven het ontbreken van een set objectieve criteria om een dorpsdichter te beoordelen het voor de hand liggend om Thijs te vergelijken met zijn voorgangers en dit is simpelweg nog niet mogelijk. De diskwalificaties die de dorpsdichter Thijs Poelhekke momenteel ten deel vallen zijn gebaseerd op niet ter zake doende tweets en vormen naar mijn mening kritiek van slechte verliezers.

coen zei

Eindelijk eens een goed geschreven weerwoord. De eerste twee argumenten kloppen.

Over het literaire oordeel: als een literair criticus, op zijn eigen blog, overal bij moet zetten dat het zijn bescheiden mening is, dan schieten we niet erg op. Ik heb overigens gezocht naar ander werk van Poelhekke, heb echter niets kunnen vinden.

Los daarvan zeggen de tweets wel iets over de persoon van de dichter. Over de persoon (geen gedichten, geen eigen website) kon ik niets vinden, behalve op Twitter en Facebook en het leek mij wel goed om deze nieuwe dorpsdichter wat nader te leren kennen. Als dorpsdichter representeer je tenslotte het hele dorp. Het is dus een 'zelfportret' hierboven ik heb geen quotes bedacht. Ik heb er ook geen oordeel over gegeven.

Het belangrijkste vind ik de gedichten en zoals ik al schreef: ik zie uit naar de eerste echte gedichten.