hij hem

hij hem
Nu in de winkel

donderdag 16 mei 2013

Greta Riemersma blijer met de Volkskrant dan met Vrij Nederland

Leraar met gezag / Teacher with authority
Was vandaag te gast bij studenten Nederlands (ZaZa) die een carrièredag georganiseerd hadden over het werk dat ze na de studie konden doen. Ik zat in het blokje onderwijs en ik hoop dat ik niet al te negatief overkwam. Er bleken nog behoorlijk veel mensen geïnteresseerd te zijn in een baan binnen het onderwijs. Fronique Oosterhof en ik waarschuwden wel voor de enorme werkdruk.

Voor ons panel was Great Riemersma aan het woord. Ze kwam een half uur te laat en vertelde daarna uit de losse pols over haar carrière. Ze vond heel veel dingen leuk. Riemersma is ooit begonnen bij het Friesch Dagblad, heeft een echte stage gelopen bij NRC Handelsblad waar ze niet veel over kwijt wilde en ging daarna voor de Volkskrant werken. Na allerlei omzwervingen is ze nu freelancer. Haar hart ligt nog steeds bij de Volkskrant, ook omdat haar stukken daar bijna direct doorgeplaatst werden terwijl er bij Vrij Nederland veel meer gedoe was over haar stukken en er een strengere redactie wordt gevoerd. 'Dat is toch gek,' zei Riemersma, 'want ik voer dezelfde soort gesprekken voor interviews.' Ze weet het aan het verschil tussen dagblad- en weekbladredacties. De laatsten hadden gewoon veel meer tijd.

De middag was begonnen met een lezing van Peter de Bruijn. Hij had misschien het mooiste werk: onderzoeker en editeur bij het Huygens Instituut. Hij is nu bezig met het digitaal maken van de dagboeken van Anne Frank (vanaf 2016 rechtenvrij). Hij beloofde dat er nog wel een paar ontdekkingen zouden komen. Tot 2016 zou hij erover zwijgen. Ik probeerde aan de bar nog of ik hem iets kon ontlokken, maar helaas was dat niet het geval.

Geen opmerkingen: