hij hem

hij hem
Nu in de winkel

maandag 16 september 2013

Kroniek Leeuwarder Courant - Kreupel

Kreupel

De collectie schrijfmachines van Willem Frederik Hermans ging na een prijsvraag naar boekhandel Limerick in Gent, tot grote verbijstering van de gemeente Groningen. Wethouder Dig Istha openbaarde dat er toch een mogelijkheid was om de schrijfmachines 'in bruikleen' naar Groningen te halen. Voor de plaatselijke tv mopperde hij nog wat na over de procedure bij de prijsvraag. Dat schoot Gert Brouns van boekhandel Limerick in het verkeerde keelgat: 'Bij deze is het antwoord dus NEEN, ik hoop dat dat ook voor Groningen duidelijk genoeg is en dat het gezeik aldus stopt.'



Er wordt wat afgedroomd door de gemiddelde Nederlander. Het Droomboek bevat naast aandoenlijke kindertekstjes ook gedichten van volwassenen. Geert Bax (1964) heeft een rijmpje geschreven waarin hij het schaakspel als beeldspraak gebruikt. 'Droom altijd van een land van samen; / samen er iets mooiers van gaan maken. / Bescherm uw Koningin als dame; / laat nooit een ander haar toch schaken.' Ik moest vooral nadenken over de derde regel. Moet Willem-Alexander als vrouw Maxima beschermen? Onze koning als drag queen? De dag die je wist dat zou komen is eindelijk hier. Maar of hij er klaar voor is?

Boekhandels hebben het heel druk met het weggeven van het gratis 'Droomboek'. Monique Burger van De Nieuwe Boekhandel in Amsterdam is blij met al die onbekende mensen in haar zaak, maar het zijn wel arme mensen schrijft ze op de site van Boekblad: 'Ongeschoren, ongewassen, ongekamd, dik, uitgezakt, kreupel, rotte tanden, stinkend, met looprekken en hulpmiddelen die ik nog nooit eerder in mijn leven heb gezien, ruw, onbeleefd, nauwelijks pratend: soms steken ze alleen het bonnetje toe – ook wanneer ik met andere klanten bezig ben af te rekenen, totaal gespeend van enig gevoel voor sociale verhoudingen of omgangsregels.' Omdat je bij haar alleen kunt pinnen zag je geen arme mensen in de winkel, want die betalen altijd contant. Gelukkig maar: 'Als ik me voorstel dat ik ook losse enveloppen zou verkopen en hoeveel tijd ik dan per klant bezig zou zijn… Dit soort gesprekken gaat langzaam, je krijgt er vaak hele levensverhalen bij.' Achteraf vind ik het toch jammer dat ik mijn droom niet heb ingestuurd.

(* PS: inmiddels heeft Monique Burger op de website van haar boekhandel een verklaring gezet waarin onder meer staat: 'De afgelopen dagen is het me pijnlijk duidelijk geworden hoe zorgvuldig je moet zijn bij het onder woorden brengen wat je bedoelt. Ik was geschokt door armoede die plots zichtbaar werd en heb daar, achteraf met totaal verkeerde woordkeuze, uitdrukking aan proberen te geven.')

Verscheen eerder in de Leeuwarder Courant, 14 september 2013.

Geen opmerkingen: