hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zaterdag 29 januari 2005

Gedichtenweek

Drukke week achter de rug met de presentatie van Poëtisch Rotterdam als hoogtepunt. De foto's zijn te vinden op mijn homepage.
De dag erna poëziemarathon in Groningen. Om 8 uur 's ochtends begonnen met het poëzieontbijt in Athena's Boekhandel waar ik Jane Leusink interviewde. Ze vertelde dat dit pas haar eerste echte interview was, wat toch een beetje vreemd is, aangezien ze twee jaar geleden de Budddingh'-prijs kreeg voor het beste poëziedebuut. Haar bundel is inmiddels uitverkocht (en in geen enkele bibliotheek te krijgen! in de hele provincie niet!!).
's Middags presentatie van Klotengedichten, maar dat ging in zo'n rap tempo dat we na drie kwartier alweer buiten stonden. (foto Rik Jan). Daarna naar de bibliotheek als jurylid van de poëziewedstrijd van de Schrijversschool. Medejuryleden Jan Glas en Liesbeth Annokee (die alles aan elkaar praatte) en ik kraakten af en toe wat harde noten in het juryrapport, wat niet door elke dichter met veel genoegen werd aangehoord. Toen snel naar café Marleen voor de presentatie vna 'Alle 13 goed', een compilatie van de Dichtclubleden van het afgelopen jaar.

Thuis even gegeten, en op naar de slotmanifestatie in Huize Maas, alwaar ik nog Stadsdichter kon worden. Gelukkig werd Ronald Ohlsen het, die het ongetwijfeld goed zal doen. Ik dacht dat het Sieger M. Geertsma of Maria van Daalen zou worden. In het ietwat luidruchtige Huize Maas bleven niet alle voordrachten overeind. Prachtige dichters als Eva Gerlach en Tonnus Oosterhoff (op zijn gedicht over keelkanker na) vielen wat weg. Jan Glas had een uitsekende voordracht en het lange gedicht van Maria van Daalen was zo hard en direct dat menig man zich uit angst schuilhield.
Grote openbaring voor mij was H.H. ter Balkt die ik voor het eerst hoorde optreden. De manier waarop hij het woord 'boktor' uitspreekt is niet te evenaren.


Geen opmerkingen: