hij hem

hij hem
Nu in de winkel

vrijdag 8 juni 2007

Column: Doe de keiwijzer

Deze column schreef ik op 10 mei voor het alumniblad van de NHL. Toch grappig als je nu de laatste alinea leest.

Doe de keiwijzer!

De vrijdag voor de meivakantie ontvang ik post van de NHL. Dat vind ik altijd verontrustend. Post van de Belastingdienst krijg je ook altijd op vrijdag. Maar de post van de NHL bestaat uit een kaart waarop een mannetje op een berg is afgebeeld die in een tekstballonnetje denkt: Alles wat je altijd over jezelf wilde weten. En in een kleinere ballon: (maar nooit durfde te vragen).
Typisch een product van de afdeling PR vermoed ik of, erger nog, een echt reclamebureau. De slogan is goed gejat van Woody Allen: Everything You Always Wanted to Know About Sex (But Were Afraid to Ask). De kaart is minder opwindend. Achterop wordt gevraagd om te surfen naar een website. ‘Doe de keiwijzer.’ Laat ik dat eens doen. Ik ga naar de website en lees in eerste instantie dezelfde tekst als achterop kaart. Niks seks, het gaat verdorie weer over competenties. En je kan helemaal niet een leuk testje doen op internet, een soort van Viva-test waarna je meteen weet of je romantisch, sexy of een loeder bent. Ik geef een korte samenvatting van de tekst ‘Keiwijzer stap voor stap’. Aanvragen bij leidinggevende – die maakt financiële middelen vrij – na goedkeuring naar Centrum Competent – nodig referenten uit – vraag een unieke code aan – geef jezelf feedback – feedbackrapport – je krijgt een Keiwijzer-coach – verbeterpunten – ontwikkeldoelen.
Toen was ik echt aan vakantie toe.
In de vakantie ben ik begonnen met het minderen van roken. Toen ik begon op de Bouhof mocht je nog gewoon op je kamer roken (in het klaslokaal roken is voor mijn tijd). Toen kregen we een aparte rokersruimte waar men zijn best had gedaan om de authentieke jaren vijftig-sfeer uit het Oostblok na te bootsen. Nu in ons tijdelijke onderkomen terwijl de Bouhof verbouwd wordt, zijn we veroordeeld tot een soort overdekte fietsenstalling buiten. We hoeven nog net niet met een bord om onze nek rond te lopen: ‘Ik ben een paria.’
In de vakantie ben ik ook begonnen met afvallen (zonder Sonja Bakker) en met meer fitness (twee keer per week in plaats van een keer in de twee maand). Commentaar van een student na de vakantie: ‘Wat heb je een wijde broek aan. Daar kunnen wel twee Coenen in.’
Wat ik altijd al over mezelf wilde weten (maar nooit durfde te vragen) is dit: ben ik echt een gezonde, atletische, niet-rokende man? Het antwoord zal wel niet binnen een ‘competentieprofiel’ passen.

Geen opmerkingen: