hij hem

hij hem
Nu in de winkel

dinsdag 16 oktober 2007

Boven is het stil - Hoogeveen

Om haar huwelijk te redden - Klaarke Tanja had een lezing afgesproken in Hoogeveen, terwijl ze ook op vakantie zou moeten zijn in Italië en haar man vond om de een of andere reden die reis belangrijker - heb ik gisteren een reprise gegeven van mijn Boven is het stil-lezing. Ik was gestopt met de lezingen voor de literatuurclubs, maar voor het huwelijksgeluk van Klaarke doe ik alles.

Ik werd vergezeld door weeklezer Giny B. Op bovenstaande foto passeren we net haar landje aan de spoorlijn. Het was jarenlang traditie dat Giny meeging naar de lezing in Hoogeveen. We aten daar dan eerst, daarna kon ik even roken en hup de lezing geven. Nu ben ik met roken gestopt, was het restaurant waar we altijd kwamen op maandag gesloten en kwam er een breuk in de traditie. Hoogeveen is trouwens om vijf uur uitgestorven. We liepen de hele winkelstraat (daar is er maar één van, maar die is wel een paar kilometer lang) door op zoek naar een goede eetgelegenheid. Uiteindelijk vonden we helemaal op het eind een uitstekend Chinees-Indisch restaurant, met oogverblindende ober en erg goed voedsel. Ga naar Lotus!

Toen werd het tijd voor de lezing. Meer dan honderd vrouwen en zes mannen zaten klaar. Hier twee actiefoto's.


Volgens mij ging het wel goed. Leuke vragen uit de zaal en Gerbrand Bakker mag zich gaan voorbereiden op de vraag wat met dat stukje tekst bedoeld wordt waarin Helmer met zijn moeder naar een Mariakapel gaat (voorbereiden voor zijn optreden in Westerbork). Ik had er geen goed antwoord op. Terugkerende vragen: waar staat die bonte kraai voor, waar staan die ezels voor?
Om 21.30 dacht ik dat ik moest stoppen en dat zei ik hardop, waardoor niemand meer een vraag durfde te stellen, terwijl er nog wel tijd was.
Op het station van Hoogeveen nog een laatste foto gemaakt op verzoek van de weeklezer die een bepaalde freudiaanse fase duidelijk nog niet verwerkt heeft.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Eh Coen, kan jij onderstaande lezingen even van mij overnemen? Alvast hartelijk dank!
ps: je ontvangt vanzelfsprekend een 'passende vergoeding'...

donderdag 18 oktober 2007: Wassenaar. Lezing in de bibliotheek, die ligt aan de Berkheistraat 35. Aanvang: 20.00 uur.

maandag 22 oktober 2007: Dalfsen. Lezing georganiseerd door Vrouwen van Nu. In De Trefkoele, Ruigedoornstraat 108. Aanvang: 13.30 uur.

woensdag 24 oktober 2007: De SLAA organiseert in De Balie "een avond over ‘tijdreizen’, ‘terugblikken’ en ‘nostalgie’ in hedendaagse Nederlandse romans". Met Jan Siebelink, Hans Münstermann, Aukelien Weverling en Gerbrand Bakker. Aanvang: 20.00 uur.

donderdag 25 oktober 2007: Groene Amsterdammer avond De Groene Amsrterdammer bestaat 130 jaar. Guus Bauer interviewt samen met David de Poel en Bert van Galen: Gerbrand Bakker, Thomas Roseboom, Thomas Verbogt, Marieke van der Pol en Hans Münstermann. Theodor Holman speelt piano en zingt Reve-gedichten.
In de nieuwe openbare bibliotheek te Amsterdam. Aanvang 20.00 uur.



woensdag 31 oktober 2007: Veenendaal. Boekhandel Van Kooten. Aanvang: 20.00 uur. Adres: Zandstraat 143.

woensdag 7 november 2007: Castricum. Bibliotheek, Geesterduinweg 1. Aanvang: 20.00 uur.

donderdag 8 november 2007: Lezing bij de Stichting Culturele Kring Roden (Drenthe). Aanvang; 20.00 uur. Locatie nog niet bekend.

zaterdag 10 november 2007: Leiderdorp. Gastdocentschap bij cursus Creatief Schrijven van de LOI. Besloten.

maandag 12 november 2007: Westerbork. Stichting Literatuurclubs Drenthe. In: De Voorhof, Hoogeveenseweg 4. Aanvang: 19.30 uur.

dinsdag 13 november 2007: Beverwijk. Kennemer Theater, Kerkplein 1. Aanvang: 20.30 uur.

woensdag 14 november 2007: Velp. Lezing georganiseerd door Boekhandel Jansen & de Feijter. In K13, Kastanjelaan 13. Aanvang: 20.15 uur.

zaterdag 17 november 2007: Boekenhotel Doldersum organiseert een Natuurlijk Literatuur-weekend. Overnachting met eten & alles, literatuur en muziek op zaterdagavond - met Arthur Umbgrove en Gerbrand Bakker - en op zondagochtend een natuurwandeling met een boswachter. Zie voor meer info hier.

woensdag 21 november 2007: Raalte. Kulturhus. Aanvang: 20.00 uur (ov.) (meer info later)

zondag 25 november 2007: Purmerend. Theater De Purmaryn, Waagplein 1. Literaire Salon. Aanvang: 14.30 uur.

donderdag 29 november 2007: Wintertuin Arnhem. Programma rond boekverfilmingen, met onder andere Celine Linssen en Gerbrand Bakker. In Focus Filmhuis. Meer info volgt later.

vrijdag 30 november 2007: Wintertuin Nijmegen. Debutantenprogramma, met oa. A.L Snijders en Gerbrand Bakker. In De Lindenberg. Meer info volgt later.

coen zei

Alleen als je huwelijk op het spel staat.

Anoniem zei

Godverdomme, altijd wat.

coen zei

Maar leuk dat je in mijn geboortedorp Raalte komt. In het Kulturhus nog wel (dat bestond nog niet toen ik er woonde).

Als je nog eens een interviewer nodig hebt...

Anoniem zei

Nee dus, het moet zijn als jíj nog eens een interviewer nodig hebt...

coen zei

Ik heb nog wel een goede blurp nodig.

Anoniem zei

Ik proef nog steeds het lekkere eten. De volgende keer wordt het ....pan, want dat krijg je brandend opgediend. De weeklezer