hij hem

hij hem
Nu in de winkel

woensdag 24 oktober 2007

Waar ligt Clara Asscher-Pinkhof? (2)

Han Borg vroeg me naar aanleiding van dit bericht om historicus Stefan van der Poel nader te vragen waar de schrijfster van Danseres zonder benen begraven ligt.
Hij schreef me: 'Poeh, nou moet ik even graven in mijn geheugen. Destijds heb ik gecorrespondeerd met nakomelingen van Clara uit Israel. Via hen zou ik het zo moeten kunnen achterhalen. Ik ben er net als Han altijd van uitgegaan dat ze bij Haifa ligt begraven, haar kinderen leven daar immers ook. Het graf naast haar man - de opperrabbijn Asscher - hier in Groningen is in ieder geval altijd leeg gebleven.'
De zoektocht gaat dus nog even door.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

In de doctoraalscriptie "Ik heb gedanst" over het leven en werk van Clara Asscher-Pinkhof, geschreven door Marlies Sterk,
las ik dat Clara Asscher-Pinkhof de laatste jaren van haar leven doorbracht in bejardenhuis "Beth Joles" te Haifa. In die uitgave staat ook een foto van het graf bij Haifa.

coen zei

Dank voor de informatie. Nu weten we het zeker.