hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zaterdag 13 oktober 2007

Waar ligt Clara Asscher-Pinkhof?

Naar aanleiding van een vraag die ik gisteren kreeg, ging ik vandaag op zoek naar het graf van de schrijfster Clara Asscher-Pinkhof. Voordat ik van deze schrijfster had gehoord, was me een van de titels uit haar oeuvre bekend: Danseres zonder benen. Later las ik pas over haar gruwelijke levensverhaal (klik de link hierboven maar aan).
Ik dacht dat ze in Groningen begraven was, op het Selwerderhof, maar toen ik daar ging zoeken, wist ik opeens niet meer zeker of mijn herinnering klopte. De begraafplaats is bovendien erg groot.

Daarom maar een plaatje geschoten van een raar bushokje dat net gebouwd is bij de ingang. Mijn hemel wat is dat ding lelijk. Aan de zijkant hebben ze een paar leuke woordjes uit het begrafeniswezen bevestigd. Gefröbel met uitvaartwoordjes. Niet morsdood, lijkenlucht of maden, maar eeuwIg, Naaste, lieFde etc: net zolang tot je het scrabblewoord 'informatie' van boven naar beneden kunt lezen. Wie bedenkt zoiets belachelijks? Aan de andere kant van het bushokje met authentieke Alpha- en Omegatotempaal stond wie er verantwoordelijk was voor de uitvoering: Aannemingsbedrijf Zeldenrust. Dat is dan wel weer grappig.

3 opmerkingen:

Emiel zei

BIZAR

Anoniem zei

Beste Coen,
Waar ligt Clara Asscher-Pinkhoff begraven...? Tja: zou dat niet gewoon in Haifa kunnen zijn, de plaats waar ze in 1984 overleed? De joodse gewoonte om iemand snel na overlijden te begraven maakt dat waarschijnlijk.
Haar naam komt in ieder geval niet voor op de begraafplaats waar haar echtgenoot in 1926 werd begraven, te weten de joodse begraafplaats aan de Iepenlaan (tegenover Selwerderhof). Tenminste niet wanneer we de legenda volgen, die de website www.historiejoodsgroningen.nl ons geeft v.w.b. de stad-Groninger Joodse begraafplaatsen. Wellicht kan Stefan van der Poel, die zeer veel weet over Joodse stadjers, hier licht in de duisternis brengen?
Han Borg

coen zei

@Han: Goede tip. Heb hem meteen een mail gestuurd.