hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zaterdag 19 januari 2008

Presentatie Twee tranen van Derwent Christmas

Vrijdagavond de presentatie van het debuut van Derwent Christmas gepresenteerd: Twee tranen. Een bijzondere plek had hij uitgekozen voor deze gebeurtenis: de niet meer in gebruik zijnde gevangenis De Blokhuispoort. Aangezien de hoofdpersoon van zijn roman zit te wachten in 'death row' op de voltrekking van de doodstraf een mooie lokatie. (Overigens: dit is al mijn tweede boekpresentatie in een gevangenis binnen een jaar!)


Zo rond half zes druppelde het publiek binnen (met een paar leuke oud-studenten). De grote poortdeuren van de gevangenis zwaaide steeds open voor nieuwe bajesklanten. Voor veel mensen was het hun eerste bezoek binnen de muren. Bart Temme van boekhandel Van der Velde stond al klaar om iedereen een boek te verkopen. Het wachten was Jasper Henderson van Nieuw Amsterdam die in een vreselijke file verzeild was geraakt, maar toch nog om tien over zes binnenkwam.
Jasper Henderson sprak, Dennis Christmas (de broer van) sprak en daarna nam Derwent het woord om het eerste exemplaar weer door te geven en dat was aan mij. Dat stond niet in het draaiboek, dus ik was er nogal beduusd van en ook nogal ontroerd door(heb al veel eerste exemplaren weggegeven, maar nog nooit er echt één ontvangen). En met die ontroering mocht ik daarna Derwent kort interviewen, gezeten op een ijzeren trap die naar de eerste verdieping leidde, in de hoop dat ik niet al te warrig klonk.
Daarna was het signeren geblazen voor Derwent en je kreeg het vreemde fenomeen van een wachtrij voor een cel waarin de auteur zijn handtekening zette.


Voor de liefhebbers volgde toen nog een rondleiding door het gevangeniscomplex. Helaas werd de oude directiekant overgeslagen, want daar heb je nog mooie, oude houten trapjes. Ooit heb ik een meegeholpen met een blaadje te maken voor de P.I. Leeuwarden (Penitentiaire Inrichting) en heb ik al veel gezien. Nu konden we ook de minder mooie kanten zien zoals de isoleercel (waar Jasper Henderson grote belangstelling aan de dag legde voor de geschreven teksten op de muur) en de luchtplaats.


Geen opmerkingen: