hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zaterdag 19 juli 2008

Martin Ros: de hoogtepunten van 19 juli


'Wat heb ik allemaal afgerateld?' vraagt Martin Ros zich af. Alweer de negentiende aflevering van zijn boekenrubriek op radio Selexyz. En dat nog wel op zo'n regenachtige dag in de zomer. 'Iedereen zegt dat het warmer wordt; het wordt alleen maar kouder.'t is grote...klopt helemaal niet wat die man 's avonds voor de televisie, weet je wel, altijd met de hand aan zijn kruis. Ik weet niet wat die man vertelt, maar hij vertelt altijd het slechte.'

Adalbert Stifter - Kleurige stenen
- Adalbert Stifter was meer dan een katholiek: hij bad onze-lieve-heer van het kruis af.
- Ter elfder ure kwam er een vrouw met alle grote verleidelijkheden en bekoorlijkheden, u weet dat wel, die uitstekende borsten enzo, en die kreeg hem in haar greep.
- Het is een onmetelijk mooi land [Oostenrijk, cp], geloof me: Adolf Hilter komt er vandaan, maar er komen ook goeie mensen vandaan.


Matt Rendell - De dood van Marco Pantani
- Hij nam niet gewoon cocaïne, hij deed het met handenvol. Hij was er totaal aan verslaafd. En cocaïne is niet precies een middel dat voor wielrenners verboden is.
- En dan: de ongelukken. Deze man is, dat moet ik er even bij zeggen, dat wijst dit boek helemaal uit, pagina na... de grootste ongelukkenmeceanas van de literatuur eh van de wielerliteratuur geweest. Soms drie auto-ongelukken op één dag. Nee, ik verzin het niet, echt waar.
- Ik zit ook aan de televisie gekluisterd bij een van de slechtse tours die ik in jaren gezien heb. Die Evans: met één seconde voorsprong komt hij door de Pyreneeën. Dat is toch geen klimmer meer, meneer. Dat zijn zondagavondrijders. Het is niks. Maar toch het boeit me. Ik vind het een fascinerende sport. Ik heb het zelf ook gedaan.


Liza van Sambeek - Koninginnenrit
- Wij zitten hier nu, maar die vrouwen die thuiszitten, beleven van alles. Beleven van alles. Wist je dat? Bovendien zijn al die grenzen weggevallen. Vroeger mochten er allerlei dingen niet. Nu mogen ze alles. Ze doen het op de televisie voor hoe je het moet doen. Nou, dat doen ze na. En dat staat in dit boek.
- Het is geen literatuur. En zij heeft zich, geloof ik, ook afsgescheiden van die andere vrouwen, die Lies van Sambeek, maar het is voor vrouwen - nu spreek ik echt de vrouwen van Nederland toe, en vooral de vrouwen tussen de dertig en de zeventig - lees dit boek.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Haha, grappig hoe hij zo verrekte wild werd over Pantani, dat ze specifiek hem eruit gepakt zouden hebben en de rest gewoon lieten gebruiken. Je zou het bijna geloven! Verder erg leuk wat je hier doet, alles op een rijtje en het geeft een goed overzicht vooraf van welke uitzendingen je het meest zullen aanspreken. Hopelijk ga je ermee door, dank!

Anoniem zei

Pas maar op, Coen! Hij zit ook in de jury van de Anton Wachterprijs !

coen zei

@ blaski: Pantani was ook onschuldig! Die gebruikte alleen maar cocaïne. (Handenvol, dat wel).
@ bart: maar hij leest de boeken toch niet?

Anoniem zei

@Coen: dat is zo! Maar misschien, vindt hij het toch prááááááááááchtiggg!