hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zaterdag 27 september 2008

Martin Ros: de hoogtepunten van 27 september


Martin Ros prijst een vrouwenboek aan vrouwen aan en leeft nog in het guldentijdperk. Allemaal op Radio Selexyz.

Paul Verhoeven - Jezus van Nazaret
- Jut en Jul schrijft over dit boek, hè, hoe heet dat, ook die man, waar is mijn krant gebleven? Want daar stond ie in. Antoine Bodar! Dat weet je toch, Antoine Bodar.
- Ze vinden het [Paul Verhoeven,cp] een smeerpijp. Die man heeft films gemaakt met Sharon Tate die haar geslacht laat zien, dat weet je toch? [Ros bedoelt Sharon Stone, cp]
- Hij komt dus tot de conclusie dat het voor een groot deel sprookjes zijn. Hij ontmaskert bijvoorbeeld dat hele wonder van nieuw brood. Brood en vis, dat weet je. Dat werd maar verdeeld. Hij kocht zes vissen en die vissen daar kon die zesduizend mensen mee voeden. Dat is natuurlijk allemaal flauwekul geweest. Die leerlingen van hem waren vissers! Grote vissers! Die zaten altijd op het meer van Tiberias en dat van Judea. Die hadden de schepen klaarliggen!


Jens Christian Grøndahl - De tijd die nodig is
- Deense auteur. Weten we niet veel van. Denemarken heeft minder inwoners dan Nederland, een prachtig land, ben je d'r wel eens geweest? Selexyzpresentator: Nee. Een keer of vier vijf keer groter als Nederland. En, schitterend land met prachtige dorpjes die liggen aan de zee. Kopenhagen, onvergetelijke stad. Bovendien, geweldige voetballers, zoals je weet. Denen, die worden begeerd door de Nederlandse profclubs. Maar los daarvan hebben ze ook geweldige auteurs.
- Er zijn acht boeken nu in vertaling verschenen bij Meulenhoff. Elk jaar brengen ze d'r één. Deze laatste door Annelies van Hees, een goeie maar eigenwijze vertaalster, die ook eh hoe heet dat, kinderboekenschrijver, hoe heet ie ook alweer? Die beroemde kinderboekenschrijver uit Denemarken? Ach, je weet wie ik bedoel, die heeft ze ook vertaald. Selexyzpresentator: Andersen. Ja natuurlijk, Andersen!
- Dit laatste boek, moet ik zeggen, is wat ik en dat zeg ik ook voor alle vrouwen in Nederland die zoals je weet graag naar naar mij luisteren, is een boek voor vrouwen. Het is een vrouwenboek.
- En die mannen. Die duiken d'r maar steeds bovenop, want die ruiken iets bij d'r [de vrouwelijke hoofdpersoon, cp]. Je kent dat soort vrouwen wel. Ze is ook 48 jaar. Ik weet niet of je het weet, maar dat zijn de bevalligste vrouwen ter wereld, vooral als ze uit het noorden komen of Surinaams zijn.
- Hij zeurt maar door. Of zeuren, ja. Hij zeurt een beetje door. 't Is grandioos geschreven, maar 't is teveel. Ik vind het een uitpuilend boek. Maar, ik zeg het er meteen erbij: de vrouwen van Nederland die raad ik het aan. Het is een boek voor de vrouwen van Nederland. Het gaat over vrouwen. En die komen er niet al te best af.


Roger Martin du Gard - Luitenant-kolonel de Maumort
- Het is intrigerend hoe deze man in een hele eenvoudige stijl, dat wil ik voor de gewone lezer, die misschien toch nieuwsgierig wordt naar dit boek, want het ligt voor een kleine prijs, dat enorm dure boek, hoeveel kost het? Ik geloof dat het 25 gulden kost! 't Is niet te geloven! Zo goedkoop met een enorm notenapparaat erbij. [Het boek kost geen 25 gulden, je moet er in euro's voor betalen, 49,90 om precies te zijn, cp]
- Ik heb te weinig tijd om precies te vertellen waar dit boek..., dan heb ik twee uur nodig, waar dit allemaal over gaat.

Geen opmerkingen: