hij hem

hij hem
Nu in de winkel

donderdag 11 december 2008

Mijn moeder is jarig


Mother
Originally uploaded by coen peppelenbos
Mijn moeder wordt elk jaar jonger. Dat valt vooral op als je oude foto's van haar ziet. Deze foto (dia eigenlijk, mijn schoonzus Jolijn heeft er een scan van gemaakt) is gemaakt in de jaren zeventig. Meer dan dertig jaar geleden stond mijn moeder zo in de keuken aardappeltjes in kleine partjes te snijden in een enorme koekepan met een enorme klont boter (Blue Band) erin. Op de foto is ze jonger dan ik nu ben. Het valt me ook vaak op dat mensen op oude foto's zulke ouderwetse kleren dragen en ouderwetse brillen.
Ik vermoed dat mijn moeder een schort droeg, maar dat ze die voor de foto heeft afgedaan. De pan waarin de aardappelen zitten, heeft mijn zus, geloof ik. Ik heb een van de witte emaillen pannetjes rechts boven haar hoofd op het schap. Zo te zien hadden we een tweepits of driepits gasstel. Het aanrecht was nog van graniet dat om de zoveel tijd met was ingewreven moest worden.
Vandaag, op een andere plek in Raalte, zal de huiskamer wel weer vol visite zitten. Of ze vanavond weer in de keuken staat, weet ik niet. Misschien Chinees?

1 opmerking:

Anoniem zei

Hieperdepiep en gefeliciteerd!
Mooie 'klassieke' foto.