hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zondag 14 december 2008

Top 10 - 2008 (3) Gerbrand Bakker

Alweer de derde Top 10. Schrijver Gerbrand Bakker maakt me in ieder geval nieuwsgierig naar drie boeken op deze lijst. Ik hoop dat mijn kerstvakantie tot half februari duurt.


1 Kent Haruf - Het lied van de vlakten (Plainsong)
Mensenkinderen, wat een klotewereld en wat een magistraal boek.

2 Cormac McCarthy – The Road
Mensenkinderen, wat een klotewereld en wat een magistraal boek.

3 Jan Siebelink – Mijn leven met Tikker
Tja, als je over een hond kán schrijven, doe dat dan ook. Dat deed Siebelink, bijna tien jaar geleden al, en in 2007 door Knielen herdrukt. Prachtig, eerlijk, pijnlijk.

4 Daniel Kehlman – Het meten van de wereld
Soms, héél soms, lukt het schrijvers grappig te zijn en dat te blijven tot de laatste bladzijde van een boek. Zonder dat dat de lezer de keel uit gaat hangen. En je steekt er nog wat van op ook!

5 Erling Jepsen – Kunsten at grœde i kor
Soms, héél soms lukt het schrijvers een overtuigend boek te schrijven vanuit een kinderperspectief. Over de kunst om in koor te huilen.

6 John Steinbeck – Journal of a novel
Elke ochtend, vóór hij zich aan East of Eden zette, schreef Steinbeck zijn uitgever een brief. Zo’n boek dat een jaar op de nachtkast ligt en zo nu en dan (tussen twee andere boeken door) gelezen wordt. Slecht, mank, belabberd Engels, en dan de rest van de dag ‘mooischrijven’.

7 Joost Zwagerman – De ontdekking van de literatuur
Zwagerman koos interviews uit The Paris Review. Later pas ontdekte ik dat er twee afzonderlijke delen in het Engels zijn, waarin álle interviews verzameld zijn. Eigenlijk moeten die twee delen hier staan, want ergens wil ik niks met Zwagermans keuzedrift en –beweegredenen te maken hebben.

8 Reve/Hermans – Verscheur deze brief! Ik vertel veel te veel
Nogal een rotboek, door die vervelende Hermans. Staat toch op mijn lijst omdat juist door die vervelende Hermans mijn liefde voor Reve alleen maar gegroeid is, én de helft van de brieven dus van diezelfde Reve zijn.

9 Kees ’t Hart – De keizer en de astroloog
Ik wil onmiddellijk verhuizen naar Huis Doorn en dat het dan flink sneeuwt in de winter. En stormt zodat er veel bomen omwaaien die vervolgens met hand- of motorzaag in stukken gehakt kunnen worden.

10 Doeschka Meijsing – Over de liefde
Nooit eerder las ik iets van deze Meijsing, maar het boek beviel me wonderwel. Ik kocht het nota bene omdat bij de Bruna in Nijmegen niet Zwaluwziek van Mertens te koop was.

Zie ook eerdere afleveringen van de top 10 door Derwent Christmas en Nick ter Wal.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

'Het lied van de vlakten' ligt voor maar een paar euro's in de ramsj bij De Slegte. Waarvan akte.

Bart.

Anoniem zei

Top tienen, het is niks gedaan! Ergens hiertussen moet ook nog Hans Vervoort - 'Het Bedrijf II' tussengefrommeld worden. Over zijn tijd bij VN, een soort Het Bureau. Heel droog opgeschreven, en met échte mensen erin!