hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zondag 25 januari 2009

Is Eva Hulscher 'een bitch'?


Rense Sinkgraven maakte zich gisteren nogal kwaad over de negatieve vragen bij RTV Noord aan hem en Driek van Wissen. Iedereen kan het interview nog nazien op uitzending gemist van RTV Noord (vanaf 6.30). Hier zijn de interviewvragen van Eva Hulscher en oordeel vooral zelf.

- 'Ja, twee prachtige gedichten moet ik zeggen. Eh, Driek van Wissen en Rense Sinkgraven: welkom. Heren, het zit er bijna op voor jullie beiden. Jammer? Ik kijk eerst even naar Rense.'
- 'En Driek?'
- 'U heeft eigenlijk al een beetje afscheid genomen met uw bundel, in de zin dat daar een selectie van al uw gelegenheidsgedichten is opgenomen. Hoeveel heeft u er wel niet geschreven in die vier jaar?'
- 'Zo.'
- 'Pik er nou eens een moment uit waarvan u genoten heeft.'
- 'Ja, dat kan ik me voorstellen. Rense? Hoeveel? Zevenhonderd zul je vast niet gehaald hebben.'
- 'Driehonderdvijftig dan?'
- 'Ja, vind je dat je geslaagd bent daarin?'
- 'Ja, je hebt ook gezegd: ik wil de poëzie laten opvallen in de stad. Mag ik concluderen dat dat toch niet helemaal gelukt is.'
- 'Omdat het mij niet is opgevallen.'
- 'Is ook lekker makkelijk.'
- 'Ja, kennen jullie elkaars werk eigenlijk een beetje?'
- 'Hebben jullie elkaar gevolgd? Zelfs samengewerkt de afgelopen twee jaar?'
- 'Maar is dat ook gebeurd dan?'
- 'Ja, ervaar je dat ook zo, Rense?'
- 'Ja, raakt die kritiek?'
- 'Nou dat is een hele positieve inkijk eh kijk daarop. Ehm, Rense om nog even op jou terug te komen en het stadsdichterschap. Ik was al een beetje kritisch, niet helemaal naar jouw genoegen, merk ik. Het is ook zo dat jouw gedichten altijd op de voorpagina van de Gezinsbode stonden. Toen daarvan verwijderd zijn. Heeft dat stadsdichterschap wel zoveel toekomst nog?'
- 'Het geeft wel wat aan, hè? Geeft wel wat aan, misschien.'
- 'Ja, en dan is in deze tijden wellicht de keuze snel gemaakt.'
- 'Zoals de gedichten... Die staat op pagina twee.'
- 'Goed. Dat is allemaal iets voor de volgende stadsdichter. Nog even naar de opvolging van de Dichter des Vaderlands. Dat gaat allemaal anders gebeuren. Eh u was nog eh door uw eigen goede campagne verkozen. Nu, eh.'
- 'Dat wordt in elk geval allemaal gezegd. Laten we zo zeggen...'
- 'Het was zo, dat wilde ik, heel goed dat mag u zeggen, wat ik wilde zeggen dat bij u de keuze nog vrij was voor alle dichters, nu stelt een jury een shortlist samen waaruit het publiek dan kan kiezen. Is dat een goede gang van zaken?'
- 'Wordt u nou maar stadsdichter?'
- 'Volgende week, hè? Wordt het in beide gevallen duidelijk. Heren, dankuwel.'

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Coen,
Zo'n interview is interactie. Voor een goed oordeel kan je niet volstaan met het weergeven van louter de ene kant.

coen zei

Daarom staat er ook een link naar het hele interview en de suggestie om zelf een oordeel te vormen.
Ik wilde checken of de bewering van Rense klopte: 'Maar wat mij tegenstond was het feit dat presentatrice Eva Hulscher blijk gaf van een zeer gebrekkige voorbereiding en er voornamelijk op uit leek te zijn om de gasten onderuit te halen.'
Ik had zelf de uitzending niet zo negatief ervaren.

Anoniem zei

mij stoort niet eens zozeer de gebrekkige voorbereiding als wel dat deze dame (die ik nu voor het eerst zie) niet de juiste interview-basishouding weet aan te nemen. naast de feitelijk gesproken woorden lijken haar lichaamstaal, intonatie en oogopslag haar vooroordeel te prijs te geven. ze irriteert mij door slecht vakmanschap.

Anoniem zei

te teveel excuses

Anoniem zei

Leuk om het interview met eigen ogen te zien; ik ging er na de kritiek van Rense eens lekker voor zitten. Ik dacht dat ik een vreselijk mens zou gaan zien - ha fijn! Maar dat viel tegen. Ik vind het een prima interview met een wel degelijk geïnformeerde interviewster die haar aandacht heel goed verdeelt over beide gasten, die allebei, op hun beurt, op een prettige en adequate manier reageren. De ene vraag van de interviewster die Rense geërgerd zou kunnen hebben gaf net dat beetje pit aan het interview waardoor het ook voor de kijker aangenaam was om naar te kijken. Ik begrijp de kritiek van Rense dan ook niet zo goed.

coen zei

Als ze was begonnen met de activiteiten die Rense georganiseerd had, dan had het misschien wat anders geklonken. Misschien kwam de licht verwijtende kritiek wat hard aan. Jarenlang doet RTV Noord niets aan literatuur en nu ze eindelijk iets met de Stadsdichter doen, klinkt er meteen kritiek in door. Misschien viel dat verkeerd bij Rense. Ik zelf zei tegen Rense dat het wel een aardige uitzending was. Ik had alleen kritiek op de clips bij de gedichten (bij het woord water watergeluiden, bij het woord meeuwen meeuwengeluiden etc.), voor de rest niet.

Anoniem zei

Een bitch zou ik haar ook niet willen noemen, maar als ze zegt dat ze weinig ervan gemerkt heeft, van Renses pogingen om wat poëische reuring in de stad te brengen, dan denk ik dat dat vooral wat zegt over haarzelf. Ze heeft niet opgelet, en ze heeft de knipselmap niet geraadpleegd. Enfin, zie de discussie bij Rense zelf.