hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zaterdag 24 januari 2009

Martin Ros: de hoogtepunten van 24 januari


Over fietsen, Hitler en een meisjesboek op radio Selexyz.

Jan Zomer - Wielerexpress 2008
- Selexyzpresentator: Wat is het voor soort blad, of boekje? Is het vergelijkbaar met Hard gras bijvoorbeeld voor voetbal? Ik vind het, ja daar zou je het zeker mee kunnen vergelijken. 't Is door Koos Zomer, K. Zomer, Van Zomeren Selexyzpresentator: Jan Zomer. Jan Zomer, pardon, die heeft 't samengesteld.
- Dit keer is dus interessant dat ie twee portretten heeft, 't is het nummer van 2007, maar dat kun je ook nog bestellen bij hem, dat is het portret met Tim Krabbé dus. Die vertelt hoe hij nog steeds rijdt, hè. Hij rijdt nou voor zestigjarigen en heeft een vreselijk ongeluk gehad. Hij blijft maar rijden. Wonderlijke man. Tim Krabbé. Woont in zo'n groot buiten, buiten in Amsterdam, met uitzicht op de zee.
- Selexyzpresentator: Vanwaar die fascinatie voor wielrennen? Jaha, voor mij, ik heb het zelf gedaan. Ik heb de beroemde Ronde van Uithoorn gewonnen, moet je niet vergeten, in de vijfde klas van het gymnasium. Want ik mocht geen boeken lezen, die werden voor mijn ogen verscheurd door mijn vader. Die was vroom rooms-katholiek, weet je wel. Ja, de rooms-katholieken die geilden op boeken, erger dan nu de islamieten.
- Nou ja, ik ben niet doorgegaan met wielrennen. Dat had ik natuurlijk moeten doen. Dan had ik niet een zorgelijke boekbespreker geworden, maar dan was ik waarschijnlijk winnaar geworden van de bergetappes in de Tour de France. Mijn hele gedrongen gestalte leende zich daarvoor.


Hans Magnus Enzensberger - De eigenzinnigheid van Hammerstein
- [Leukste gedeelte van dit meer dan tien minuten durende stuk is de uitspraak van de film Valkyrie met Tom Cruise. Ros spreekt het uit alsof het een onderdeel van de mis is: Valkierieje. Omdat de film vooral gaat over de aanslag van Von Stauffenberg op Hitler, kan Ros daar weer met zijn weetjes strooien. Over het boek kom je nagenoeg niets te weten.]


Simone van der Vlugt - Herfstlied
- Het is dus Anthos, dat de ene roman uitgeeft na de andere van vrouwen. Het zijn vooral vrouwen. Ze vliegen de deur uit. Het zijn, laat ik maar ronduit zeggen, als je gewend bent de grote romans van vroeger te lezen, hè, dan ben je wel wat gewend en dan zeg je ja. Lijkt dit erop? Neeeee! Het lijkt er niet op. Het zijn geen grot..., het is zo verzonnen.
- Aan de ene kant wordt ons dus via een geheimzinnige stem, die aan het begin van het boek optreedt, want dat is de stem van de vermoordster, zal ik maar zeggen.
- Als je wil, kan je zeggen: 't is een mooi meisjesboek, hè, 't is voor oudere meisjes leuk om te lezen.

Geen opmerkingen: