hij hem

hij hem
Nu in de winkel

vrijdag 8 mei 2009

Kniertje in Op hoop van zegen

In restaurant Boven Jan hangen pispotten aan het plafond en lelijke schilderijen aan de muur. Toch kun je er heerlijk eten. Doeke en ik eten er elke donderdag. Aan een van de muren hangt een reproductie van een schilderij dat ik ken. Mijn oma uit Raalte had dezelfde prent ingelijst aan de muur hangen. Kniertje met een pannetje soep.

De reproductie heeft waarschijnlijk in duizenden huiskamers gehangen. Redelijk onvoorstelbaar tegenwoordig. Het schilderij is gemaakt naar een foto van Esther de Boer-van Rijk die verpersoonlijking is geworden van Kniertje. Haar roem was zo groot dat er zelfs een postzegel gemaakt is van haar Kniertje.


Esther de Boer-van Rijk is in de vergetelheid geraakt. We hebben tegenwoordig knappe actrices die ook wel een pannetje soep kunnen vasthouden in een musical of een film, maar geen enkele actrice die zo doorleefd Kniertje was. Misschien benaderde Beppie Nooij de Kniertje-standaard het meest na Esther de Boer-van Rijk.

Ik heb gisteren het schilderij nog even van de wand gehaald. In mijn herinnering zat er een krant of zo geplakt aan de achterkant van de reproductie bij mijn oma. Bij Boven Jan zat er niets op de achterkant.

2 opmerkingen:

Lili de Ridder zei

Mooi.
Misschien verbeeldt de prent ook wel een soort 'archetypische' oma en is ie daarom toch heel fraai.

coen zei

Klopt, maar op het schilderij ziet ze er liever uit dan op de film.