hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zaterdag 18 juli 2009

Martin Ros: de hoogtepunten van 18 juli


Rare snurkers die slamdichters en andere hoogtepunten op radio Selexyz.

Simon Vinkenoog - Vinkenoog verzameld
- Natuurlijk begin ik met de figuur die mij geheel beheerst, tot vandaag toe, want vandaag is de begrafenis, u kunt daar nog heen, op de Noorderbegraafplaats of hoe heet het Selexyzpresentator: nee, Sint Barbara in Amsterdam. nou ja, Sint Barbara.
- Er zullen wel veel rare snurkers rondlopen, want hij had natuurlijk een heel, de laatste jaren vooral, een heel publiek achter zich aan he, die slamdichters, die dus alles uit hun hoofd opdreunen, weet je wel, allemaal die na-apers van hoe heet die kerel, die dat ook veel doet op de televisie ajeeehaaah ajeeehaah man houd je smoel eens weet je wel. Ik erger me dood aan die mensen.
- Hij was een schreeuwlelijk een beetje, maar op een grandioze manier.
- In zijn gedichten is hij vaak hysterisch, op het hysterische af.
- Het is ikkerig, maar het is mooi.
- Hij rookte ook onophoudelijk; hij heeft zij longen wel verpest, denk ik. Maar het is toch nooit een man die een propaganda voerde voor de drugs. Hij zei alleen: 'Laat het vrij, laat iedereen het zelf beslissen.' En ja, dat is natuurlijk een beetje uit de hand gelopen.


Saskia Noort - De verbouwing
- In het zomernummer, wat ik je wil aanbevelen, van HP/De Tijd een prachtig nummer, staat een geweldig interview met hééééle foto's over twee bladzijden. Die vrouw kan ook niet, ze is net gescheiden, ze kan niet genoeg krijgen van zichzelf, vreselijk! Die Saskia Noort is volgens mij de ijdelste vrouw uit Nederland.
- Dit is niet te lezen!
- Erbarmelijke stijl, het is gewoon erbarmelijke stijl.
- Maar nu eventjes, want anders denk je: hij breek die vrouw af. Nee, ik breek die vrouw niet af Selexyzpresentator: Het lijkt er wel op, tot nu toe. nee, dat is niet waar. Ik v.., ik leg gewoon mijn hulpeloosheid neer. Ik kan dit niet lezen en daarom lees ik het ook niet.
- Het boeit me ook niet. Het is geen thriller. Mischien komt het ook wel: die vrouw is ook overschat he? Vroeger hadden we geen schrijfsters; Anna Blaman, wie leest haar nog? Maar het stikt van die vrouwen die schrijven. Selexyzpresentator: Hella S. Haasse, natuurlijk. Ach, daar noem je er net eentje van de verloren generatie. Die is al honderd jaar. Selexyzpresentator: Of Roland Holst, Henriëtte heel vroeger je komt nu met oude druiporen aan.


John Wilcockson - Lance Armstrong
- Teelbalkanker! Had wat voortgezet in de rest van zijn lichaam. Zat al in zijn longen. Die man was opgeschreven, ten dode. Hij kon niet eens meer fietsen. Teelbalkanker, da's niet niks.
- Selexyzpresentator: Maar goed, dit boek: hoe is dat opgebouwd? Worden er ook etappes beschreven? Natuurlijk! De gevechten van al die Tours die hij gewonnen heeft. Die kale kop die hij had. Iedereen zei: 'Hij gaat dood. Hij heeft de kaalste kop van de eh kankerlijders.'
- Hij laat een scheet en anderen vallen al van hun fiets af.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Tssss...Saskia Noort is een muze en een schrijfster...wat wil je nou nog meer? Nee, meneer Ros, denk aan Paul Léautaud. Er zouden gewoon veel meer Saskias in deze van de zwartromantiek gespeende polder moeten op staan, en allemaal met stilettohakken...en schrijven, natuurlijk.

Kees G

blaski zei

Hij kan het toch weer niet laten om te benadrukken dat vroeger alles beter was hè, het wordt echt een oude man. Maar verder best een redelijke uitzending.

Overigens Coen, ik zag dat Selexyz de website heeft aangepast, nu klopt je linkje niet meer. Moet zijn: http://www.selexyz.nl/producten/93/de-boeken-van-martin-ros/

coen zei

@ blaski: dank voor de verbetering. Ja, vroeger was alles beter, vooral toen Ros samen met Rinus Ferdinandusse Crime de la crime maakte.

Unknown zei

De SLXYZ presentator moet nog een beetje evolueren richting Mieke. Dat Martin als vanouds weer legendarisch begint te Roskalen:

"Maar SLXYZ, dat weet je toch wel, vroeger, dat kon toen gewoon, het is ongelogen, je gelooft je ogen niet als je dat leest"

En dan na een monoloog van een uur komt SLXYZ er met moeite tussen: "Ja, Martin zo kan het wel weer, wat heb je nog meer gelezen?"