hij hem

hij hem
Nu in de winkel

maandag 26 oktober 2009

26 oktober 1925: Jan Wolkers wordt geboren

84 jaar geleden kwam hij op de wereld: Jan Wolkers. Het zijn maar kleine mededelingen die je kunt terugvinden in de Leidsche Courant van 2 november 1925 en de Nieuwe Leidsche Courant van 5 november 1925.


Pas in 1953 haalt hij weer de krant, als beeldhouwer. De jury van de Prix de Rome dringt er bij de minister op aan om J.H. Wolkers 'een persoonlijke toelage toe te kennen voor een studietijd van vier maanden in Parijs.'

Daarna komt Wolkers naam ontelbare keren voor in de Leidsche Courant.

4 opmerkingen:

Stormblast1953 zei

Ook ik ben geboren in Leiden, in 1953!
Wolkers en ik hebben daar eens over gepraat bij Selecz tijdens de boekenweek signeer(stempel)sessie. Mijn grootouders bewoonden een zeer markant pand in Leiden dat hij heel goed kende. Was een heel leuk gesprekje, waarna hij me spontaan de hand schudde. Ik ben er nog steeds een beetje trots op!!

Igor zei

Dat is wel heel stellig, Coen.
Misschien heeft Wolkers als kwajongen in de tussentijd ook al eens de krant gehaald. Of als anonieme medewerker.

Mooi verhaal, Henk.

Lili de Ridder zei

Coen, met wat voor project ben je bezig waardoor je - overigens zeer tot mijn genoegen - steeds in oude kranten duikt? Of ben je gewoon je kamer aan het opruimen? ;-)

coen zei

@ Stormblast: foto's willen we.
@ Igor: anoniem valt inderdaad moeilijk te controleren.
@ Lili: al die oude kranten staan gewoon online en ik vind het leuk om erin te bladeren. Als ik even wil ontspannen blader ik graag in een oude krant.