donderdag 22 oktober 2009

Recensie Ype Driessen - Ype + Willem

Ik had tot vanavond nog nooit gehoord van Ype en Willem. Daarmee verraad ik dat ik niet vaak NRC Next of de sQueeze lees. Ik zag het kleine boekje liggen bij de boekhandel en nam het mee omdat het grappige fotostrips waren over twee jongens die samenwonen. In stripland toch een niet zo vaak voorkomend verschijnsel en godzijdank heeft Driessen er geen politiek correcte fotostrip van gemaakt, maar een gewone relatiestrip.
Ype is de wat oudere jongen (maar ja, wat heet oud?) en Willem de wat jongere student. Het ergste wat je nu kunt doen, is grappen navertellen. In vier plaatjes leidt Ype Driessen je naar een clou, maar die moet je zelf maar ontdekken op zijn site. Ik pak drie beginplaatjes van verschillende strips waarbij ik hardop moest lachen. Klik op de titel voor de vervolgplaatjes:
Weegschaal

Eikel

Zin

Ik zag op de homepage van Ype + Willem dat Ype Driessen ook verantwoordelijk is voor een groot aantal andere strips, onder andere voor de studentenstrip 1 bal, 2 bitches, 3 hoog die ik wel kende, maar nooit zo leuk vond. Waarom de afleveringen van Ype + Willem dan wel leuk zijn is moeilijk verklaarbaar. Misschien omdat Driessen met zelfspot de beste humorvorm heeft? Misschien omdat Ype + Willem een paar melige, maar uiterst humoristische 'running gags' kent: 'kan ik hier ergens mijn mail checken?' Misschien omdat Ype Driessen in deze strip zich het meest vrij voelt? En ja, misschien vind ik het extra leuk omdat het hier over twee mannen gaat.
Het genre van de autobiografische strip is vrij jong. In Nederland kennen we Barbara Stok als een van de grote voorbeelden. In Heel herkenbaar schroomt Driessen niet om zijn ouders mee te laten spelen in de strip evenals zijn schoonouders. Als dat maar allemaal goed gaat, denk je dan als lezer. Ik hoop dat Ype en Willem lang bij elkaar blijven en dat ik elk jaar zo'n boekje kan kopen. Vanaf nu zijn Ype en Willem ook een begrip voor mij.

Ype Driessen: Ype + Willem: Heel herkenbaar. Uitgeverij Catullus, Soest. 92 blz. €9,95.