hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zondag 1 november 2009

Het Grote Gebeuren: de avond

Na de minder geslaagde middag in de bibliotheek (alhoewel het altijd leuk is om met Jan Glas ergens te zitten) was de avondprogrammering van Het Grote Gebeuren in Het Paleis vele malen beter. Zo'n vijftig man kwamen af op de avond met Kristien Hemmerechts, Esther Gerritsen, Thomas Rosenboom en de ongekroonde koning van het literaire leven van Groningen.
Annette Timmer was zo als gewoonlijk weer goed voorbereid en leidde de gesprekken vakkundig. Tussen de gesprekken door speelde Jan Veldman (met gelukkig ook nog een verzoeknummer van mij).

Na afloop nog lang gesproken met Kristien Hemmerechts over Tirza van Arnon Grunberg. Ik denk namelijk dat in dat boek een vader voorkomt die incestueus omgaat met zijn dochter (incest gepleegd heeft zelfs, alhoewel dat nergens expliciet staat), maar ik weet niet of dat een te ver doorgevoerde gedachte is.
Al met al een zeer geslaagde avond. Morgenmiddag vindt het afsluitende debat plaats tussen Thomas Vaessens, Bas Heijne, Xandra Schutte en Stine Jensen.
Aanvang 14.00 uur. Erlenmeyerzaal. Het Paleis, Bloemsingel 10.

3 opmerkingen:

Lili de Ridder zei

Over Tirza wil ik het nog wel eens met je hebben! Ik denk dat het niet zo is, maar dat de vader de gedachte eraan / de wens ertoe heeft gesublimeerd. Hij heeft haar op een voetstuk gezet en op een meer platonische manier 'tot de zijne' gemaakt.

coen zei

@ Lili: het wordt ook nergens echt gezegd, maar je hebt hier met een onbetrouwbare verteller te maken die zelfs een hele moordpartij verzwijgt. Alles wat hij zegt over de liefde voor Tirza kan een dekmantel zijn voor ergere dingen die hij gedaan heeft.

Moniek Verhaaren zei

@Coen: ik had precies dezelfde gedachte bij die vader.
En ik dacht heel even dat Lili schreef: "de wens is de vader van de gedachte", maar gelukkig had ik DAT niet goed gelezen...