hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zondag 13 maart 2011

Onder de Gelder


My grandfather and his grandchildren
Originally uploaded by coen peppelenbos


Een plaatje uit het pre-internet tijdperk. Genomen zo rond 1970. Mijn opa met standaardhoed en aan de linkerkant mijn broer Herman en ik (de blonde kop) en aan de rechterkant mijn zus Annet. Nederland kende nog maar één televisienet en het enige wat je als kin kon doen was wachten op de volgende dag.
In Wijhe, waar mijn opa en oma woonden, was een van de hoogtepunten altijd een wandeling naar Onder de Gelder met een zak vol oud brood. Vlakbij het landhuis, ik ben nooit verder gekomen dan de poort, kon je op een bruggetje het brood in het water gooien.
Deed je dat, dan kwam er een honderdkoppig vissenmonster naar boven. Een tapijt vol opengesperde bekken. Karpers, met de vraatzucht van piranha's. Voederen was oorlog voeren.
Daarna het hele eind weer terug en bij thuiskomst ranja of limonadegazeuse.

Op 13 maart vierde mijn opa altijd zijn verjaardag. Volgens mij was hij van 1912 en dat betekent dat hij vandaag 99 zou zijn geworden.

1 opmerking:

Anoniem zei

Wist je dat ik geboren ben uit een koolveld bij Wijhe. Ons dienstmeisje uit Wijhe heeft het me aangewezen. Dat was in ongeveer 1950. Ben altijd nog van plan de plek op te zoeken.
Giny