hij hem

hij hem
Nu in de winkel

vrijdag 13 april 2012

Op zoek naar de nieuwe Boven Jan (1): Eetcafé Schuitendiep

Eten bij Eetcafé Schuitendiep

De vaste eetstek van Doeke en mij, Boven Jan, is gestopt, leeggemaakt en schoongemaakt, dus wij moesten op zoek naar een nieuwe vaste plek. De komende tijd onderzoeken we een vervanger voor Boven Jan.
Op weg naar Eetcafé Schuitendiep kwamen we in de Poelestraat toevallig een grote groep tegen van Boven Jan die juist gisteren het pand hadden opgeleverd. We kregen nog wat extra tips mee.
Eetcafé Schuitendiep zit aan het Schuitendiep, dat is wel overzichtelijk. Vroeger (zo'n twintig jaar geleden) zat daar Hommius, een eetcafé waar ik vaak met mijn ex kwam, dus in het pand liggen nogal wat herinneringen. Het was enorm opgesjiekt, evenals het eten.

Helaas heb ik van het voorgerecht geen foto's gemaakt, want dat was heel bijzonder. Kabeljauwfilet in een diep bord en aan tafel werd er hete bouillon overheen geschonken. Heerlijk. In de hoek van het bord waren een tiental garnaaltjes gedrapeerd over een drolletje mousse van het een of ander. (Ik denk dan altijd dat iemand met zijn vingers zo'n garnaaltje een voor een daar heeft neergelegd en dat idee is niet zo lekker - ik heb liever dat eten wat minder aangeraakt op het bord terecht komt.)
Doeke at een geitenkaastrio, ook lekker volgens hem.

hoofdgerecht Coen

hoofdgerecht Doeke
Doeke nam de zalm als hoofdgerecht, ik een vegetarisch gerecht met eringi paddestoelen (een beetje rubberig) en kaasbitterballen. Het nagerecht was ook heel bijzonder. Doeke nam een variant op de cheesecake en ik een variant op de dame blanche. Het ijs zat verstopt in een bloempotje waar, aan tafel weer, warme chocolade overheen geschonken werd (en in het potje ook 'knetterchocolade'). Daarnaast een kleine suikerspin gestoken in een moelleux van chocolade.
nagerecht Coen

nagerecht Doeke
Eten: heerlijk!
Bediening: ruim voldoende (niet helemaal berekend op ironie), wel vriendelijk en alert.
Locatie: goede plek, veel tafeltjes voor twee, een beetje lawaaiig
Kosten / baten: €89,- (voor drie gangen + drank en de kwaliteit van het eten is dat heel redelijk)
Boven Jan-gehalte: Wel een plek om terug te komen en om aan iedereen aan te raden (zeker aan vegetariërs). Moeten we niet wekelijks doen. Niet zo gezellig en ongedwongen als Boven Jan.

Een 9

Geen opmerkingen: