hij hem

hij hem
Nu in de winkel

vrijdag 16 november 2012

Oma


Als ze nog leefde dan zou mijn oma vandaag 101 zijn geworden. Hier zit oma Wijhe enigszins verscholen achter mijn opa bij het kerstdiner in 1969. Mijn moeder rechts deelt de soep uit. De blonde kop vooraan ben ik, links mijn broer Herman, rechts zus Annet. Mijn vader neemt de foto. Ik vermoed dat mijn moeder goulashsoep heeft gemaakt, met zo te zien heel veel gehaktballetjes. Ik heb geen bord soep voor me ('lust ik niet').
Ik vermoed dat dit de eerste Kerstdag is, want op Kerstavond mochten we na de kerkdienst vaak alvast proeven van de koude schotel met als hoofdvraag of er meer Livorno in moest.
Mijn oma was een dankbare eter, iemand die alles wilde proberen. Je hebt mensen die zichtbaar kunnen genieten van lekker eten en zij was er één van.
Ik kijk wel op van de drank aan tafel. Was dat rosé? Ik herinner me helemaal niet dat er rosé gedronken werd. Bij mijn oma denk ik eerder aan advocaat (met, naarmate de jaren vorderden, steeds meer slagroom), maar dat neem je niet bij het eten. Misschien was rosé in 1969 even in de mode.

Ook mooi: dat de ruiten toen besloegen.

Geen opmerkingen: