hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zondag 13 januari 2013

Talkshow Stand van de stad

In Forum Images vond vanmiddag de eerste talkshow plaat van Stand van de stad. De zaal was compleet uitverkocht (ik schat zo'n 150 man) bemerkte ik toen ik een lange rij stond te wachten (met 1 iemand achter de kassa) op een kaartje en toen ik de kas op drie man genaderd was, hoorde ik dat onze komst vergeefs was. 


Gelukkig werd ik samen met drie andere mensen naar een illegale, warme en stoffige plek geloodst, hoog in de zaal en zo konden we toch de eerste aflevering van deze talkshow meemaken. De talkshow zat bomvol gasten: Dig Istha, Doeke Sijens, Jan Doevendans, Cobien Nieuwpoort, Roelof Jonker, Dick Janssen, Bo van der Werff, Stuart Mavis, Elien van den Hoek, Michael Hermse en Ellen ten Damme. Twee gasten minder zou niet erg zijn geweest.





De eerste aflevering smaakte naar meer. Er zitten nog wel wat onderdelen in het programma die verbeteringen behoeven. De sidekick van dienst was Pieter Bregman, directeur van woningcorporatie Nijenstee (gemiste vraag: hoeveel verdien jij eigenlijk?) die naast presentator Bram Douwes wat wegviel. Op de momenten dat hij een vraag kreeg, reageerde hij niet alert genoeg. Het is de vraag of Douwes een sidekick nodig heeft. Het is afgekeken van allerlei tv-formats, maar Douwes (de man die sneller kan praten dan Matthijs van Nieuwkerk) kan dat programma ook wel in zijn eentje dragen. Wat erg voor de licht afstandelijke presenterende Douwes pleit, is zijn licht cabareteske, zo niet vileine aanpak. Dat bleek vooral  in de openingsmonoloog (ook weer zo'n formatding): RTV Noord kreeg onderuit de zak, wat bij dit publiek in goede aarde viel. De presentator is er dus niet op uit om te pleasen. Dat geeft een zekere spanning aan het geheel. Zelfs de Nijensteedirecteur moest verantwoording afleggen voor een gruwelijk gebouw.

Het is positief dat er wat geld gestoken is in de aanpak van het geheel, dat er gebruik gemaakt wordt van allerlei media, dat er gasten uitgenodigd worden die wat te zeggen hebben en dat er vaart in het geheel zit. Groningen heeft er een fijne zondagmiddagbestemming bij en volgens mij zien we Douwes binnen een paar jaar een tv-programma presenteren op de landelijke zenders.


Geen opmerkingen: