hij hem

hij hem
Nu in de winkel

maandag 30 december 2013

Top 10 mooiste boeken van 2013 (8) Cilla Geurtsen

Cilla Geurtsen is recensent bij de Leeuwarder Courant en Tzum. Daarnaast schrijft ze over popmuziek. Haar top 10 is dus een countdown.


10 IV - Arjen Lubach
Slimme en actuele thriller over een persoon die we allemaal kennen. Hier en daar deed het verhaal me wel wat aan De Da Vinci Code denken, maar ik heb het met veel plezier gelezen.


9 De rouwclub - Vrouwkje Tuinman
Een boek dat iedere festivalganger gelezen moet hebben. Punt.


8 Handel in veren - Rascha Peper
Oké, het boek is niet af. Sommige verhaallijnen zijn door het voortijdig overlijden van Rascha Peper niet goed uitgewerkt en wat is dat toch vreselijk jammer. Vanaf dat ik in 1994 Een Spaans hondje cadeau kreeg ben ik fan van deze schrijfster. Wat zal ik haar boeken missen.


7 Erebos - Ursula Poznanski
Een leerling uit klas 2 hield een presentatie over dit boek. Ik heb het meteen gekocht voor mijn zoon. Nadat hij het gelezen had, heb ik het zelf in een ruk uitgelezen. Een verslavend boek over een verslavend en levensgevaarlijk spel.


6 De erfgenaam - Charles den Tex
Ik ben nooit een echte thrillerlezer geweest, maar door dit boek ben ik het wel meer geworden. De hoofdpersoon maakt een verrassende ontwikkeling door die de lezer echt aan het denken zet. Ik heb nu de Bellichertrilogie besteld. Ik ben benieuwd of ik fan blijf van Den Tex.


5 Oorlog en Terpentijn - Stefan Hertmans
Een boek dat onder je huid blijkt te gaan zitten. Nog weken nadat ik het uit had moest ik zo af en toe aan de personages denken. We moeten toch in onze handen knijpen dat we nu leven en niet honderd jaar geleden. Een oorlogsboek dat vast en zeker een klassieker gaat worden.


4 Kelderkoorts - Meindert Talma
Ik heb gelachen. Ik heb genoten van de bijbehorende cd. Ik heb een parallel universum ontdekt. Ik heb wat vage kennissen beter leren kennen. Ik heb genoten.


3 Suikertand - Ian McEwan
McEwan is een van mijn lievelingsschrijvers. Ik moest er even inkomen bij Suikertand, de titel van het boek irriteerde me eigenlijk al een beetje, maar na een pagina of honderd had het boek me te pakken en hoe. Toen ik het uit had heb ik het begin meteen weer gelezen. Qua compositie onovertroffen.


2 Dorst - Esther Gerritsen
Wat een briljante dialogen. Een intrigerend boek over een niet erg soepele verhouding tussen een moeder en een dochter. Er wordt van alles gezegd en van alles anders bedoeld. Schrijnend.


1 Een weeffout in onze sterren - John Green
Een prachtig boek waarin niet zielig gedaan wordt over kanker. Het bevat meerdere hartverwarmende personages die bovendien nog heel slimme dingen zeggen. Mijn onbetwiste nummer één van dit jaar.

Geen opmerkingen: