hij hem

hij hem
Nu in de winkel

maandag 30 maart 2015

Kroniek Leeuwarder Courant: Droomfabriek

Droomfabriek

'Vorig jaar haalde ik uit protest mijn spaargeld weg bij @ABNAMRO. Nog geen spijt van gehad,' tweette Bas Heijne deze week. En hoewel je je soms machteloos voelt als bankdirecteuren zichzelf weer een bonus toekennen, terwijl ze gewone baliemedewerkers zonder pardon ontslaan, is er één mogelijkheid om je te onttrekken aan het systeem, namelijk: niet meer meedoen. Je kunt je spaarrekening onderbrengen bij een bank met hogere morele principes.

Ik heb zelf ooit besloten om geen geld meer te geven aan goede doelen waarvan de directeur meer dan een ton betaald krijgt. Als je elk jaar vijftig euro geeft aan het Aids-fonds en je komt erachter dat de directeur bruto € 106.442,- per jaar krijgt, dan zijn er allereerst al 2128 mensen nodig die net als jij vijftig euro storten zodat we in ieder geval de directeur aan het werk kunnen houden. Ik wil dat mijn bankdirecteur zuinig en gedegen is, ik wil dat mijn goededoelendirecteur iets minder verdient voordat hij bij mij bedelt om geld.


Boudewijn Poelmann, van Novamedia, is één van de bedenkers van de Postcodeloterij, de Vriendenloterij en de Bankgiroloterij. Dankzij onze goklust (ik heb al vier keer een blik stroopwafels gewonnen) krijgen goede doelen miljoenen binnen. In de beginjaren ging ook een percentage naar de bedenkers. Hoeveel precies willen de bedenkers niet prijsgeven, maar dat ze schathemeltjerijk zijn geworden is wel zeker. Ineke Holtwijk schreef in opdracht van Poelmann De mannen van de droomfabriek over de Postcodeloterij en ook zij kreeg geen inzage in de gegevens. NRC Handelsblad berekende in 2014 dat zeker zo'n 80 miljoen naar de vier bedenkers is gegaan. Poelmann heeft zich vorig jaar nadrukkelijk op de boekenmarkt gestort door uitgeverijen aan te kopen (Nieuw Amsterdam en de Wereldbibliotheek), ECI over te nemen en een boekhandel in Amsterdam aan te kopen. Hij zei toen: ‘Novamedia werkt vanuit de visie dat de wereld gebaat is bij sterke maatschappelijke organisaties en goed geïnformeerde burgers.’ Die burgers moeten echter niet te weten komen hoeveel Poelmann heeft binnengeharkt. Godzijdank zijn er nog schrijvers en kritische journalisten die niet buigen voor de macht van het geld.

Deze kroniek werd eerder gepubliceerd in de Leeuwarder Courant op 28 maar 2015.

Geen opmerkingen: