hij hem

hij hem
Nu in de winkel

dinsdag 13 oktober 2015

Kroniek Leeuwarder Courant: Koe

Koe

De Wereld Draait Door, dat al tien jaar bestaat, is het belangrijkste boekenprogramma van de Nederlandse televisie. Het programma probeert de inhoud van een boek meestal angstvallig uit de weg te gaan, maar dat neemt niet weg dat de presentator die in een continue enthousiasmestand staat ook lastige literaire boeken de bestseller top 10 in kan juichen. Bij het jaarlijkse Boekenbal lopen de televisiemensen de schrijvers van de rode loper.

Afgelopen zaterdag schreef Arnon Grunberg in zijn Volkskrant-column dat DWDD al voor de zoveelste keer gepolst had of hij gast wilde zijn. 'Daarom antwoordde ik dat als de heer Van Nieuwkerk bereid is met mij en mijn geliefde een week op het naaktstrand in Zuid-Frankrijk door te brengen er over veel te praten valt.' Dieuwke Wynia, eindredacteur van het programma reageerde not amused op Twitter: 'Ik kan me niet herinneren wanneer Arnon Grunberg voor het laatst werd uitgenodigd voor #DWDD.' Grunberg reageerde: 'Ik zou even contact opnemen met Fanny van de Reijt, jullie redactrice, maar misschien werken jullie langs elkaar heen.' Waarna Wynia op redelijk onheuse wijze, in ieder geval zonder een greintje ironie, een van de belangrijkste schrijvers van Nederland afpoeierde: 'Lieve Arnon, je bent niet uitgenodigd, maak je geen zorgen, het zal ook niet gebeuren. Slaap lekker.' De afgelopen zaten wel Adriaan van Dis en Herman Pleij aan tafel. De een mocht vertellen over zijn drukgewoonten op de vlakspoeler, de ander over sjoelen.



Vorige week vrijdag beleefde in Duitsland het literaire discussieprogramma Das Literarische Quartett een revival. Berucht geworden dankzij de letterkundige pitbull Marcel Reich-Ranicki, maar nu bevolkt door jonge critici en één schrijver. In dik veertig minuten werden er vier boeken besproken, en dat leverde de kritiek op dat het allemaal wel heel rap ging. In DWDD zouden ze er tien minuten over doen. Arnon Grunberg vergeleek een talkshow met een fabriek: 'de gast komt binnen als koe en moet eruit komen als worst. Noem me een snob, maar ik blijf liever koe.' Ik zou willen pleiten voor worst én koe al is de koe bijna uitgestorven op de Nederlandse tv.

Deze kroniek verscheen eerder in de Leeuwarder Courant op 10 oktober 2015.

1 opmerking:

Harry Perton zei

Treurig, die Wynia. Zag hier de fittie: https://twitter.com/dieuwkewdd/status/650767476398157824?lang=nl