hij hem

hij hem
Nu in de winkel

maandag 3 september 2007

Op de Uitmarkt in Den Haag

Voor de mensen die niet naar Manuscripta gingen gisteren was er een alternatief: de Haagse Uitmarkt. Er was een soort mini Poëtisch Den Haag georganiseerd in en rond het uitmarktterrein met Thomas Möhlmann, Jan Baeke, Diann van Faassen en de Haagse stadsdichter Harry Zevenbergen.

De organisatie was echter niet helemaal overal even gelukkig.
Ik zat in Theater Diligentia.
persoon 1: 'Een dichter? Weet ik niets van?'
persoon 2: 'Dat is nieuw voor mij. Wilt u zich beneden omkleden?'
persoon 3: 'Dat staat nergens in het draaiboek.'
persoon 4: 'Misschien weten ze boven meer.'
En zo ging dat nog een tijdje door. Maar, dat moet gezegd, allemaal even aardige mensen daar in theater Diligentia en ik kreeg uiteindelijk een mooie hoek in een lege foyerruimte. De zaal was zo leeg dat de man van Diligentia die 'advies' moest geven na een uur vertrok. Gelukkig was mijn zus Annet aanwezig om me gezelschap te houden.

Want het wachten op de groepen die langs zouden komen onder de bezielende leiding van gidsen Alex Franken en David Muiderman duurde lang. Erg lang soms. Van de zes geplande groepen kwamen er maar vier langs, maar de mensen in de groepen waren gelukkig erg enthousiast.

Boven in het theater speelde de toneelgroep Annette speelt een stuk van Ilja Leonard Pfeijffer die af en toe naar buiten kwam om te roken. Bij dat stuk was het elke keer smoordruk. 'Maar we vertellen van tevoren niet dat Thijs Römer er niet is,' zei Pfeijffer.

Geen opmerkingen: