hij hem

hij hem
Nu in de winkel

vrijdag 1 februari 2008

Poëziemarathon 3

Laura Demelza Bosma heeft de dichtwedstrijd 'Russische sprookjes' gewonnen en daarom was het wel jammer dat zij als enige van de tien besten niet aanwezig was, vanmiddag in het Groninger Museum waar de plaatsuitreiking plaatsvond.
Omdat de juryleden een oordeel hadden gegeven zonder de dichters te kennen, waren er vanmiddag nogal wat verrassingen. Zo bleek Erik Harteveld (net één dag stadsdichter af) meegedaan te hebben,

en Andries Torensma,

en Ellen Deckwitz,

en André Degen (tweede).

Dit meisje (de naam ben ik kwijt maar dat zal jurysecretaris Rense Sinkgraven vast wel binnenkort bkend maken op het log van de schrijversschool) won bij de kinderen.

Haar gedicht 'Zwarte zang' ging over een koningin en kende de mooie regels:

Zij werd wakker
met uilenvleugels in haar bed.
Nu kun je haar horen zingen
in het bos naast haar paleis.
Droevige liedjes is wat ze zingt,
want vrolijke kent ze niet.


Voor de pauze trad Suze Sanders op (ze verving Albertina Soepboer die ziek was, beterschap!).

En na haar kwam Rutger Kopland. Dat was voor de vele jonge aanwezigen wel een beetje teveel volwassenheid, maar mij kon het optreden niet lang genoeg duren.

Hij oogt wat breekbaarder, maar zijn poëzie is nog net zo sterk als voorheen. Moeten we niet eens een mooie Kopland-avond houden? Met dichters en zangers die het werk van Kopland voorlezen of uitvoeren? Ik hoorde laatst Henny Vrienten 'Onder de appelboom' zingen en dat was ontroerend. De Epibreren-boys erbij. Wat oude en jonge collega's. Volgens mij wordt dat een prachtavond.
Hierbij een filmpje dat ik maakte van zijn voordracht van het eerste gedicht dat hij maakte na zijn ongeluk en revalidatie. Meestal vraag ik de dichter of hij het goed vindt dat ik de filmpjes op internet zet. Deze keer niet. Ik hoop niet dat Kopland het erg vindt.

1 opmerking:

Anoniem zei

helemaal mee eens, laat die kopland avond maar komen.
ook wij(ik en mijn vader) hebben genoten van zijn optreden...

groet
ramon kwakman